חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

ריח בחירות באוויר וכל מפלגה באופוזיציה רוצה משהו אחר | סקירה

מה שיכריע בסופו של דבר אם מדינת ישראל תלך שוב לבחירות זה השיקולים הפוליטיים הצרים של כל מפלגה. אבל מה בעצם רוצות המפלגות באופוזיציה?

תגיות

שתפו :

צילום: אוליבר פיטוסי, פלאש 90

ההצגה הכי טובה בעיר חוזרת לחיינו, ובענק. אחרי פגרה ארוכה, חוזרת הכנסת לכנס הקיץ שיערך במשך כ-8 שבועות. כזכור, ח"כ עידית סילמן הרסה את ימי החופש של חברי הקואליציה כשמסרה הודעה דרמטית כי היא פורשת במפתיע מהקואליציה. המהלך של סילמן טרף את הקלפים מבחינת הקואליציה והופך את כנס הקיץ לדרמטי ביותר עבור כל מפלגות הבית. בזמן שאיום הבחירות מרחף באוויר – ננסה לבחון מה עמדת כל מפלגה ביחס להליכה לבחירות.

האופוזיציה – פועלים לבחירות, אבל חולמים על הקמת ממשלה בכנסת הנוכחית

מבחינת כל מפלגות האופוזיציה, המטרה היא ברורה – הפלת הממשלה ועדיף כמה שיותר מהר. בחירות או לא זו סוגיה בהחלט חשובה, אבל הפלת הממשלה היא מטרת העל שאותה הם ינסו לקדם בכל הכח.

נתחיל עם המפלגה הכי גדולה בכנסת, הליכוד. האינטרס של מפלגת הליכוד הוא ברור. בליכוד רוצים בחירות. הם מאמינים שבמקרה של בחירות, תקווה חדשה וימינה יהפכו ללא רלוונטיות והקולות הימניים יחזרו לגוש נתניהו, כך שהקמת ממשלת ימין היא אופציה בהחלט סבירה בעיניהם. בבחירות האחרונות קיבלו בליכוד 30 מנדטים, ועל פי מצב הסקרים כיום נראה שבליכוד יכולים להגדיל את כוחם באופן משמעותי ביחס למה שקיבלו בבחירות האחרונות. גם ברמה האישית, יו"ר האופוזיציה נתניהו חולם להקים ממשלת ימין מלאה שתוכל לחוקק חוקים שיקפיאו את העמדתו לדין, והוא יודע שהסיכוי היחיד שלו להגיע לשם עובר דרך בחירות חמישיות.

נתניהו. חולם על בחירות. צילום: דוד כהן, פלאש 90

 

גם במפלגות החרדיות חולמים להפיל את הממשלה. בש"ס יודעים שהציבור החרדי סובל מאוד מהממשלה הנוכחית. בין אם מדובר על הקיצוץ האכזרי בתקציבים, בגזירת המעונות (שבינתיים נדחתה), או במס על הכלים החד פעמיים והשתייה המתוקה – הכל רע. שלא לדבר על הרפורמות שמכהן שר הדתות כהנא, שייקח לש"ס זמן רב לתקן אותן. לכן, כל סיטואציה שיכולה לשים קץ לממשלה הזאת היא מבורכת בעיניהם, והאינטרס הברור מבחינתם הוא הליכה לבחירות. בש"ס לא חוששים לאבד מכוחם בבחירות ומאמינים שהבייס שלהם יציב. בנוסף, יו"ר התנועה אריה דרעי פרש מהכנסת כחלק מעסקת טיעון שהגיע אליה עם היועץ המשפטי לממשלה הקודם אביחי מנדלבליט. בחירות נוספות יחזירו אותו ככל הנראה להיות חלק מבית המחוקקים.

 

אריה דרעי. בש"ס לא חוששים מבחירות. צילום: פלאש 90

 

ביהדות התורה, כמו בש"ס, יעשו הכל כדי שהממשלה תיפול. אבל בניגוד לש"ס, ביהדות התורה חוששים מאוד מהליכה לבחירות. הרב קנייבסקי זצ"ל נפטר לפני כמעט חודשיים ובמפלגה מזהים זליגה של מצביעים פוטנציאלים שלהם אל עבר ח"כ איתמר בן גביר והצינות הדתית. לפני מספר שבועות תקפו בחריפות ביתד נאמן, עיתון הבית של דגל התורה, את בן גביר; דוגמא היכולה להראות את החשש הגדול שיש לבכירי המפלגה מאיבוד הבייס. כחלק מהחשש של המפלגה, מאז פרישתה של סילמן אומרים בכירי המפלגה בסתר ובגלוי שהם נגד בחירות. הם טוענים שאסור לליכוד להיות נעולים על נתניהו והם צריכים להיות פתוחים לחברי כנסת אחרים שיעמדו בראשות הממשלה. בליכוד זועמים על העמדה של יהדות התורה ויהיה מעניין לעקוב אחרי הגזרה הזאת. אתמול פורסמו מגעים המתקיימים עם יהדות התורה על כניסה לממשלה במקומה של רע"מ. במפלגה הכחישו בחריפות ואמרו שמדובר בספין זול.

משה גפני. חושש מהליכה לבחירות. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

 

במפלגת הציונות הדתית סופגים עד היום ביקורת חריפה על כך שהם מנעו ממשלת ימין בעקבות סירובם הנחרץ לשבת עם מפלגת רע"מ. כמו בשאר מפלגות הימין באופוזיציה, גם בציונות הדתית רוצים מאוד לראות בקריסת הממשלה. הסקרים נותנים לציונות הדתית מספרים יפים שנעים סביב שמונה מנדטים, ובמפלגה ישמחו ללכת בפוזיציה כזאת לבחירות. עם זאת, אם תהיה סיטואציה בו יוכלו להימנע מבחירות ולהקים ממשלת ימין בכנסת הנוכחית, נראה שבציונות הדתית יסכימו להתפשר על כך.

בציונות הדתית רוצים להגדיל את כוחם. צילום: שריה דיאמנט, פלאש 90

 

מאז הקמת הממשלה, ברשימה המשותפת תוקפים ללא הפסקה את יו"ר רע"מ מנסור עבאס על חברותו בממשלה. החשש ברשימה המשותפת שהאהדה לרע"מ בציבור הערבי תגדל על חשבונם, והם ישמחו יותר מהכל ללכת לבחירות שיוכיחו לציבור הערבי שהאסטרטגיה החדשנית של רע"מ נועדה לכישלון. בהתאם לכך, במפלגה הודיעו כי יצביעו בעד חוק לפיזור הכנסת כשזה יעלה להצבעה. אך למרות זאת, בכל מה שקשור להקמת ממשלה חלופית בכנסת הנוכחית, ברשימה המשותפת לא יסכימו להצביע בהצעת אי אמון קונסטרוקטיבי שבראש הממשלה המוצעת יעמד ראש הממשלה לשעבר נתניהו.

 

 

ערוץ ToV אקטואליה יהודית ברשתות החברתיות   🇮🇱

עוד באותו נושא
רוצים להתעדכן מיד כשיש חדש?
הצטרפו לניוזלטר:
הרשמה
עדכן אותי
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות

כתבות נוספות

אולי יעניין אותך...
רוצים להתעדכן מיד כשיש חדש?
הצטרפו לניוזלטר:

נא בדוק את החיבור שלך לאינטרנט

0
מה אתם חושבים? נשמח שתגיבו.x

תחזית מזג האוויר

אפשר לבחור ערים מסוימות בלחיצה על המיקום

זמני היום