Search
Close this search box.

פסק הדין שביהמ"ש העליון בארה"ב משתדל לשכוח ולהשכיח

פסק דין דרד סקוט הוא פסק דין של בית המשפט העליון של ארצות הברית שדחה את תביעתו של עבד אמריקני שדרש לצאת לחופשי מאדונו. פסק הדין היה אחד הגורמים למלחמת האזרחים. תמיר דורטל עם הסיפור המלא בראיון מרתק

תגיות

שתפו :

ישראל

פסק דין דרד סקוט הוא פסק דין של בית המשפט העליון של ארצות הברית משנת 1857 שהיה מקרה ראשון, שבו ביטל בית המשפט חוק של הקונגרס.

 

דרד סקוט היה עבד אמריקני, שנקנה על ידי אדם במדינת אילינוי ונלקח על ידי אדונו לטריטוריה החופשית מעבדות במינסוטה ואחר כך למיזורי, שבה העבדות הייתה חוקית. לאחר מות אדונו פנה סקוט לבית המשפט וביקש שיכירו בו כאדם חופשי.

בית המשפט במיזורי קבע כי הוא אדם חופשי, אולם בית המשפט העליון של מיזורי קבע כי הוא עבד והחזיר את הנושא לערכאה נמוכה יותר.

במקביל פנה סקוט לבית משפט פדרלי, אך בו הפסיד במשפט. הוא ערער לבית המשפט העליון של ארצות הברית, שקבע כי אין לו זכות עמידה בפני בית המשפט. פסק הדין קובע כי שחורים, בין אם הם עבדים ובין אם הם משוחררים, אינם יכולים להפוך לאזרחי ארצות הברית, ואינם מהווים אישיות משפטית ולכן אינם יכולים להגיש תביעה.

פסק דין זה נחשב לאחד הגורמים שזירזו את פרוץ מלחמת האזרחים האמריקנית ואת יצירת התיקונים ה-13, ה-14, וה-15 לחוקת ארצות הברית, שהעניקו, בין השאר, זכויות אדם לשחורים בארצות הברית.

בעל הפודקאסט "על המשמעות", תמיר דורטל על המשמעות של פסק הדין שארה"ב מתביישת בו עד היום צפו בראיון המלא

יקב גוש עציון

https://bit.ly/gushWinery

 

 

ערוץ ToV אקטואליה יהודית ברשתות החברתיות   🇮🇱

עוד באותו נושא
רוצים להתעדכן מיד כשיש חדש?
הצטרפו לניוזלטר:
הרשמה
עדכן אותי
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות

כתבות נוספות

נא בדוק את החיבור שלך לאינטרנט

0
מה אתם חושבים? נשמח שתגיבו.x

תחזית מזג האוויר

אפשר לבחור ערים מסוימות בלחיצה על המיקום

זמני היום