חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

"בניסן נגאלו ובניסן עתידין להיגאל"

האם פרישת סילמן מהווה התקדמות בגאולה, או שדווקא להפך?

שתפו :

רבים הזכירו את דברי חז"ל אלו בעקבות פרישתה של עדית סילמן מהקואליציה. אבל השאלה הנשאלת היא האם פרישתה מבטאת באמת על התקדמות בגאולת ישראל, או חזרה לנקודה שהיינו בה כבר כמה פעמים בשנים האחרונות – ממשלת ימין או מרכז-ימין בהנהגת הליכוד?

השאלה איננה פוליטית, אילו מפלגות ירכיבו את הקואליציה, או מי יהיה ראש הממשלה הבא, אלא השאלה הנשאלת היא מה תהיה הרוח הנושבת במפרשי הממשלה החדשה שתקום כאן? מה יהיה החזון שהממשלה תשאף להגשים אותו?

עדית סילמן חידשה דבר שלא היה כאן שנים רבות. זעזוע פוליטי וכמעט קריסת ממשלה, על מאבקים הנוגעים לזהותה היהודית של המדינה. אולי הדבר נובע מנסיגה בגאולה, וניסיון לקעקע את הסטטוס-קוו, אבל אפשר גם לדרוש לשבח.

הזהות היהודית היא הכח המעמיד את המדינה היהודית כפי שעידית סילמן אמרה, וב"ה רבים מדברים על כך בחודשים ובשנים האחרונות, גם חכי"ם מהליכוד כמו דודי אמסלם, שלמה קרעי, מירי רגב ועוד חברי כנסת שב"ה תקצר היריעה מלפרטם.

אבל מה המשמעות של הזהות היהודית? מדוע היא מוכרחת כל כך למדינתו?

כאשר מדברים על הזהות היהודית כהכרח, אפשר לפרש זאת כהכרח על מנת שתהיה לעם ישראל מדינה המיוחדת לו, ותהווה מקלט בטוח לכל היהודים הנרדפים. אם לא תהיה למדינה זהות יהודית, שוב יכולים היהודים לחזור לגלות ולהיות נרדפים על ידי שונאי ישראל.

אבל עם ישראל לא בא לעולם רק כדי שירדפו אותו, והפתרון ל'שאלת היהודים' אינה הקמת מדינה שתגן עליו מכל רודפיו.

לשמאל הרדיקלי שהשתלט על הממשלה ועל השיח באקדמיה ובמקומות רבים נוספים נמאס לראות את עם ישראל רק כעם נרדף, ובצדק. לכן הוא הגיע לפתרון חדש-ישן ל'שאלת היהודים' – התבוללות ערכית וממילא גם פיזית של עם ישראל באומות העולם. אפשר לעשות זאת על ידי גיור על הנייר, ממשלת מיעוט יהודית, ביטול כל הבדלה בין ישראל לעמים בטענת 'גזענות', ועוד רעיונות חדשים הצצים חדשים לבקרים ביד ארגוני השמאל השונים. אך כאמור הזהות היהודית היא הכרח לקיום העם היהודי, וכל ניסיונות הטשטוש יעלו בתוהו. אמנם, ההכרח הזה לא נועד רק לקיום הפיזי שלנו, אלא  יש לו תפקיד גדול וחשוב.

אם אנחנו מדברים על הזהות היהודית כהכרח בלבד אנו יוצאים מנקודת הנחה שמטרתה של מדינת ישראל היא לאפשר לנו לחיות חיים נוחים ונעימים כשאר אומות העולם. ליהנות משפע החיים המושפע עלינו בדורות האחרונים, ולספק לחושים את כל חוויות החיים. אבל באמת זו אינה הסיבה לקיום הזהות היהודית שאנו נרדפים בגללה אלפי שנים, וגם האושר שלנו ושל העולם כולו לא תלוי במימוש כל הנאות העולם.

האושר של האדם הפרטי והמדינה כולה לא נובע ממימוש כל חוויות החיים, אלא מחיים בעלי משמעות, מימוש צלם האלוקים שבו. אנו חיים בעולם שעסוק ברדיפה אינסופית אחרי שפע שאין לו סוף, אבל לא יודעים על מה ולמה. למה נדרש כל העושר בחיים? למה צריך את כל הכסף, אוכל, בילויים, ושאר הנאות החיים?

האם הכל נועד רק כדי לשרת את גירויי החושים של האדם? האם הושפל צלם האלוקים שבאדם רק לרצונות הנמוכים ביותר שיש בחיי החושים?

החידוש של ניסן הוא הידיעה שמאחורי מערכת החיים, ההנאות, האוכל, הכסף ושאר מערכות העולם יש מימד של עומק – "למה נקרא שמו ניסן? שבו נעשו ניסים לישראל". משמעותו של הנס היא המשמעות, התוכן והתכלית של כל עולם הטבע.

עם ישראל יצא מבית עבדים ל'חרות עולם'. החרות היא החרות מהשעבוד לעולם הגשמי, ההבנה שמאחורי העולם הגשמי יש עולם רוחני, 'נס', שדוחף ונותן משמעות לכל עולם הטבע. האושר של האדם לא נובע מהיכולת לקחת את העולם הגשמי ולממש את כל רצונותיו הנמוכים, אלא האושר נובע ממה שהוא לוקח את העולם לצורך הטוב המוחלט, לצלם אלוקים שבו. הוא לא משועבד להנאות העולם, אלא לוקח את הנאות העולם לצורך הטוב והרצון האלוקי.

בליל הסדר אנו מרגישים כבני חורין, מתנהגים כבני מלכים, שותים ארבע כוסות, אוכלים בהסבה, אע"פ שבפועל זה לא הלילה הכי טעים ומפנק לחושים הגופניים שלנו. האוכל המרכזי שלנו הוא מצה שהיא לא האוכל הכי משובח בעולם, ועד שאנחנו מגיעים לסעודה בליל הסדר אנחנו עסוקים בהגדה במשך שעות שלמות. אז על מה אנחנו כ"כ שמחים ומהללים?

עם ישראל יודע שהאושר מונח בחיים הרוחניים. אנו נהנים להודות ולהלל לקב"ה על הקשר המיוחד שזכינו לו ביציאת מצרים, שנהיינו לעם סגולה, שנולדנו וזכינו להיות אור לגויים. אין אושר גדול מזה.

כאשר האדם המדינה והעולם ידע את ערכו, ייעודו ותפקידו, לא יהיה שמח ממנו.

הקב"ה טבע בעם ישראל הכרח לעמוד על זהותו היהודית כדי שהוא גם יממש את תפקידו האמתי – לתת לעולם כולו ערך אמתי מעבר לחיי החושים.

זהו תפקידה של הממשלה החדשה שתקום כאן בעז"ה. לקדם את ערכי היהדות. לתת לכל יהודי מעם ישראל את הזכות ללמוד תורה אמתית, לטעום טעם של יהדות, של אמונה בד', ושל חיים שיש להם ערך אמתי וייעוד.

בעז"ה מתוך ההבנה שהזהות היהודית היא הכרח קיומנו נבין שהיא גם האושר הגדול ביותר שלנו. במהרה תקום כאן ממשלה חדשה שלא רק שעוצרת את הקרסום בזהותה היהודית של המדינה, אלא היא תפעל לקידום האושר הגדול ביותר שאנחנו יכולים לתת למדינה היקרה שלנו!

בניסן נגאלנו ובעז"ה עוד השנה בניסן עתידים להיגאל עם ממשלה יהודית המקדמת את ערכי המדינה היהודית.

 

אריאל גור כהן הוא חבר בתנועת ישראל היהודית

tal
Author: tal

ערוץ ToV אקטואליה יהודית ברשתות החברתיות   🇮🇱

עוד באותו נושא
רוצים להתעדכן מיד כשיש חדש?
הצטרפו לניוזלטר:
הרשמה
עדכן אותי
guest
1 תגובה
הישן ביותר
החדש ביותר המדורג ביותר
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות
א.א
א.א
2 שנים לפני

הוכחה נוספת שאשה נתונה למרות בעלה ( לעצם הענין אין בעלים לאדם) וגרוע מכך ה"בעל" מסכם את האתנן והאישה מתמסרת …. כדאי לאישה כזאת להתפטר מה"בעל" ולהיות אחראית לעצמה ואו עצמאית

כתבות נוספות

נא בדוק את החיבור שלך לאינטרנט

1
0
מה אתם חושבים? נשמח שתגיבו.x

תחזית מזג האוויר

אפשר לבחור ערים מסוימות בלחיצה על המיקום

זמני היום