חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

איך מתמודדים בתי החולים עם פסיקת בג"ץ? סקירה

החיוב של בג"ץ לאפשר להכניס חמץ בפסח לבתי החולים יצר מציאות שבבתי החולים לא מכירים. בדקנו איך בבתי החולים מתמודדים

שתפו :

החלטת בג"ץ שאוסרת על בתי החולים ברחבי הארץ למנוע הכנסת חמץ לבתי החולים בפסח הכניסה את בתי החולים לבעיה. מצד אחד, על בתי החולים לקיים את ההחלטה כחוק, מצד שני נוח לבתי החולים להישאר באותו המתכונת בה היו כל השנים, בה הם מונעים הכנסת חמץ לבתי החולים על מנת לא לפגוע ביכולת של החולים והעובדים לקיים את ההלכה ולשמור על מסורת ישראל. פנינו למספר בתי חולים ברחבי הארץ ובדקנו איך הולכים להתמודד בבתי החולים עם ההחלטה השנויה במחלוקת של בג"ץ. מהבדיקה שערכנו, נראה כי בתי החולים חוששים להיכנס לנושא, ורבים מהם לא הרחיבו במילים על ההתמודדות שלהם עם הסוגיה. אחת מדרכי ההתמודדות של בתי החולים עם הסוגיה היא לפנות לקהל שעתיד לפקוד את בית החולים בימי החג ולבקש ממנו להימנע מהכנסת חמץ לשטח בית החולים. כך בתי החולים מקיימים את פסקת בג"ץ ועדיין מכבדים את מסורת ישראל. יחד עם זאת, פניה זו אינה מבטיחה הימנעות מחמץ והיא בעייתית מאוד עבור החולים והעובדים הנמנעים מחמץ, שהם רוב מובהק מאזרחי ישראל היהודים.

https://tovnews.co.il/%d7%9e%d7%9b%d7%99%d7%a8%d7%aa-%d7%97%d7%9e%d7%a5/

בבית החולים מאיר פרסמו מודעה אשר ניכר בה הקושי להתמודד עם פסיקת בג"ץ. במודעה נכתב: "ציבור נכבד! הנכם מתבקשים להתחשב בקשיים שהכנסת חמץ בפסח עלולה להסב לבית החולים ולכל השוהים בו ולהשתדל להימנע מכך. תשומת הלב כי על פי החלטת בג"ץ אין לאסור על הכנסת מוצרי חמץ לבית החולים. בכל מקרה, חל איסור לערב מוצרי חמץ בציוד בית החולים וכליו אשר הוכשרו לפסח".

במרכז הרפואי שמיר (אסף הרופא) פורסם נוסח נחרץ יותר, אשר מתעלם מפסיקת בג"ץ: "לכל באי המרכז הרפואי שלום רב, כבשנים הקודמות מבקשת הנהלת המרכז הרפואי לעדכן כי בבית החולים הושקעו משאבים רבים להכשרתו לקראת חג הפסח ובמסגרת זו אנו מבקשים מקהל המגיעים לבית החולים, עובדים ומבקרים, להימנע מהכנסת חמץ לשטח המרכז הרפואי".

בבית החולים איכילוב, כך מסתבר, מעולם לא הקפידו על בידוק תיקים בכניסה לבית החולים, ולכן מבחינתם דבר לא השתנה. מבית החולים נמסר: "אנחנו לא בודקים חמץ בתיקים של אנשים. מכשירים את כל המטבחים ועושים את כל מה שעושים מבחינת כשרות. יש שילוט ומבקשים מאנשים לכבד את קדושת החג. כמו כל שנה, אנחנו מכבדים את קדושת החג. אנחנו לא נכנסים לוויכוחים הפוליטיים ולא נכנסים למקומות שזה לא צד לנו. ההתנהלות לא השתנתה ולא משתנית אף פעם, אף פעם לא חיפשו אצלנו בתיקים. המטבח והחדר אוכל כשרים לפסח. אנחנו לא יכולים לכפות על העובדים מה לאכול. התפקיד של המאבטחים זה לא לבדוק חמץ, התפקיד של המאבטחים זה לשמור על הביטחון של בתי החולים".

https://tovnews.co.il/%d7%90%d7%9c%d7%95%d7%a3-%d7%91%d7%9e%d7%99%d7%9c-%d7%a2%d7%95%d7%96%d7%99-%d7%93%d7%99%d7%99%d7%9f-%d7%a2%d7%9c-%d7%91%d7%92%d7%a5-%d7%94%d7%97%d7%9e%d7%a5-%d7%94%d7%96%d7%95%d7%99-%d7%9c%d7%96/

בבית החולים בילינסון, מהגדולים שבבתי החולים בישראל, אשר גם הוא משרת אוכלוסייה דתית ומסורתית רחבה, נראה שפסיקת בג"ץ הותירה רושם. מבית החולים נמסר: "לא בודקים בחפצים של הנכנסים הימצאות חמץ ופועלים על פי פסיקת בג"ץ".

גם בבית החולים סורוקה, המשרת את מרבית אוכלוסיית דרום הארץ, נראה שלא מגלים רגישות מיוחדת לנושא, ומתכוונים לקיים את פסק בג"ץ כלשונו. מבית החולים נמסר: "אנחנו פועלים לפי החלטת בג"ץ שאסור לאסור הכנסת חמץ".

בית החולים שערי צדק בירושלים משרת אוכלוסייה חרדית, דתית ומסורתית רחבה. בבית החולים הוציאו הודעה מסודרת לכל העובדים האוסרת על הכנסת חמץ לבית החולים. כך גם הודיעה בית חולים הדסה שבירושלים. בעוד ששר הבריאות הורוביץ הוציא מכתב תקיף להדסה, שבעקבותיו בין השאר פרשה ח"כ עידית סילמן מהקואליציה, לגבי בית החולים שערי צדק הוא מילא פיו מים. ככל הנראה כלקח מפרישתה של סילמן, אשר השאירה את הקואליציה ללא רוב. מבית החולים שערי צדק נמסר: "אנחנו פועלים כחוק, יותר מזה אין מה להרחיב".

בית החולים לניאדו בנתניה, המשרת אוכלוסייה חרדית רחבה, והמצהיר על עצמו ככזה המתנהל לפי ההלכה, סרבו להתייחס לנושא.

נראה אם כן כי בתי החולים בחרו בדרכי התמודדות רבות ומגוונות לפסיקת בג"ץ. יתכן ובפועל במהלך ימי הפסח עצמם הפסיקה תתקיים יותר או פחות, אבל מה שבטוח הוא שעדיין לא נאמרה המילה האחרונה בנושא.

 

ערוץ ToV אקטואליה יהודית ברשתות החברתיות   🇮🇱

עוד באותו נושא
רוצים להתעדכן מיד כשיש חדש?
הצטרפו לניוזלטר:
הרשמה
עדכן אותי
guest
1 תגובה
הישן ביותר
החדש ביותר המדורג ביותר
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות
גאיה
גאיה
2 שנים לפני

אין שום בעיה. מי ששומר וזאת בחירתו האישית , שיביא את הכלים שלו מהבית.

כתבות נוספות

אולי יעניין אותך...
רוצים להתעדכן מיד כשיש חדש?
הצטרפו לניוזלטר:

נא בדוק את החיבור שלך לאינטרנט

1
0
מה אתם חושבים? נשמח שתגיבו.x

תחזית מזג האוויר

אפשר לבחור ערים מסוימות בלחיצה על המיקום

זמני היום