חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הדואליות של הדרג הצבאי

המזרחן ד״ר דורון מצא מצביע על שינוי בלחימה בעזה ותוהה כיצד זה הולם את מטרות המלחמה?

שתפו :

פלאש 90

שני התהליכים שליוו את השבוע החולף ממשיכים לתת אותותיהם גם בימים האחרונים.
מה שקראו לו התמרון הקרקעי בעזה מצוי בסוג של טרנספורמציה.
היה צריך להאזין ברוב קשב לטקסט הסמוי של דובר צה״ל בהצהרה המאוד חריגה ומעניינת שסיפק אתמול ולחבר את הנקודות בינה ובין עניינים אחרים (העיסוק ביום שאחרי, הפרסום בחדשות 12 על ציפיית הצבא שהדרג המדיני יגדיר את התכלית המדינית של האירוע, החלטת הרמטכ״ל על הקמת ועדת בדיקה) כדי להבין.
קודם כל להבין שצה"ל שינה את דפוס הפעילות שלו ברצועה. המודל של התמרון הפיסי בצפון הרצועה הומר בתמרון "רך" יותר במרכז ובדרום.
ושנית, להבין כי אולי יש סימנים לכך שאולי בצבא מיצו את המהלך הקרקעי. זה כמובן מייצר חוסר הלימה ביחס למטרות הלחימה (פירוק יכולות והשמדת חמאס) שקבע הדרג המדיני.
צריך להודות כי עד עתה ישראל טרם השיגה את מטרות המלחמה בכל הנוגע לגזרת הרצועה וכמובן גם לא מעבר לכך. ומתחיל להסתמן לא רק פער בין דיבורי הדרג המדיני לבין הצבאי, אלא גם בתוך דיבורי הדרג הצבאי מסתמנת דואליות מסויימת.
מצד אחד, הדיבור אודות מלחמה ארוכה שתימשך, הביקורים של הצבא באיזורי הלחימה וכו' ומצד שני יש גוון חדש של דיבור (הרבה יותר מובלע ושקט) על שינוי מוד הפעולה וסוג של מיצוי.
הדואליות הזו מחלחלת לתוך המערכת החברתית והפוליטית בישראל שקוראת היטב את הגוונים.
ההפגנות אתמול בתל אביב לעצירת המלחמה ונסיעת המשפחות של החטופים לקטאר (באישור?) הן איזוטריות ביחס לדיבור ולרמיזות על קץ ממשלת האחדות תחת רישומו של הדיון הסוער בקבינט וביחס לעיסוק ביום שאחרי (שהוא כמובן מיותר לחלוטין).
הפוליטיקה של יום הקטנות ויום האתמול מפעפעת לתוך המערכת ויש וקטור ברור שמנסה לייצר תחת המציאות הזו ובחסותה מהלך פוליטי של פירוק הממשלה ובחירות. התמשכות הלחימה מייצרת שגרה והרגלה בתוך המערכת החברתית פוליטית שמזינה את הווקטור הזה. זה המקום להיזכר בקריאתו הנרגשת של אחד משרי האוצר של מדינת ישראל: "משוגעים, תרדו מהגג".
כל "הטוב" הזה מתרחש במציאות שבה חיזבאללה מאתגרת את ישראל ומבקשת להעלות את רף הלחימה ואולי גם למשוך את צה"ל למלכודת אסטרטגית בצפון, שמשמעה: ניהול של שתי זירות לחימה קשות, בתנאים לא מיטביים מבחינת ישראל.
זה הזמן למחשבה וגם לסוג של איפוק. לא רק בשדה הקרב הצבאי, אלא בעיקר בשדה החברתי פוליטי הפעיל והרוחש שבו איננו מצליחים להתגבר על עצמנו.

ד״ר דורון מצא הוא מזרחן. חוקר ומרצה בתחום הסכסוך וערביי ישראל. לשעבר בכיר במערכת הבטחון.

 

ערוץ ToV אקטואליה יהודית ברשתות החברתיות   🇮🇱

עוד באותו נושא
רוצים להתעדכן מיד כשיש חדש?
הצטרפו לניוזלטר:
הרשמה
עדכן אותי
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות

כתבות נוספות

נא בדוק את החיבור שלך לאינטרנט

0
מה אתם חושבים? נשמח שתגיבו.x

תחזית מזג האוויר

אפשר לבחור ערים מסוימות בלחיצה על המיקום

זמני היום