חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

״נכבה״ 2023 היא תנאי הכרחי

המזרחן ד״ר דורון מצא מבהיר כי אין להסתפק בפירוק חמאס אלא נדרשת שבירה של הרצועה משום הסימביוזה בין הגוף הלוחם לבין הגוף המאכלס

שתפו :

ביקור בלינקן והצהרותיו אתמול שהן חלון ההצצה לתכני הביקור מלמדים גם על הנטיות האסטרטגיות של ממשל ביידן וגם על מגבלות הכח של ישראל.
הממשל האמריקני עמוס בסתירות פנימיות: מצד אחד הרצון להכרעת חמאס וסיום המלחמה בעזה (תוך השקטת הצפון) ומצד שני התקיעות ההומניטרית והאמפתיה לתושבי הרצועה שעומדת בסתירה לתכלית הראשונה.
שלושה חודשים למלחמה ברור (גם לצה״ל) כי ההכרעה כרוכה לא רק בשבירת הגדודים ופירוק החטיבות של חמאס אלא בשבירת רצועת עזה כמערכת מכיוון שיש סימביוזה ברורה בין הגוף הלוחם לגוף המאכלס.
אותה מטרה בלתי מוצהרת של "נכבה" 2023 (שאגב היועצת המשפטית לממשלה קבעה בהודעה שלה מאתמול כי מדובר בסוג של אמירה בלתי לגיטימית) היא תנאי הכרחי לניהול המערכה בעת הנוכחית וחלק מהמאמץ שנדרש להפעיל על חמאס, כולל בעניין החטופים.
היא גם ודאי אינטרס ישראלי בראי היום שאחרי שרבים (כמו האמריקנים) תולים בו תקוות כסוג של מצב חדש שישרור ברצועה ויאפשר, בדומה למה שעשו ביפן או בגרמניה, ליצור סדר אסטרטגי חדש.
אבל עזה אינה טוקיו וגם לא ברלין. זו פנטזיה אמריקנית. במידה רבה הדרך המדומיינת לשם עוברת דרך מה שהאמריקנים מסויגים ממנו: קרי – הפעלה משולבת של כח קשה נגד חמאס וכח אחר נגד רצועת עזה כמערכת אזרחית המספקת עורף ליישות הטרוריסטית.
האמריקנים, האג, האירופאים וגם קצת המוסר היהודי משאירים את ישראל להילחם כשיד אחת קשורה מאחור, וזה כמובן מאריך את הרגע ואת הלחימה שמתברר כי היא קשה, מסובכת ולפחות באיזור מחנות המרכז והדרום עדיין אינה קרובה להכרעה.
בהקשר הזה, דומה כי כולם פועלים בניגוד לאינטרס המוצהר של עצמם להפוך את עזה לסוג של בד לבן וחלק שניתן יהיה ליצור עליו את האקספרימנטים של היום שאחרי ולהחזיר את המזרח התיכון לנקודה שבו נקטע התהליך ההיסטורי של הסכמי אברהם והנורמליזציה עם הסעודים.
משכך, גם היכולת להסיט את המאמץ לחזית הצפונית תלוי ועומד כרגע על בלימה. לישראל אין יכולת אמיתית לנהל מערכה בשתי חזיתות פעילות. זו האמת הפשוטה ואסור שהלחץ הציבורי הקיים ייצור עיוות וקונספציה נוספת, הפעם לגבי מידת ההערכה העצמית של ישראל לגבי כוחה האמיתי.
מערכה נגד חיזבאללה היא אירוע מסוג אחר ושונה ממה שהכרנו עד כה ונדרש להיערך אליו בצורה רצינית ובעיקר לנהל אותו בעיתוי ובתזמון הנוח לישראל, וזה כנראה לא ממש התזמון הנוכחי.

ד״ר דורון מצא הוא מזרחן. חוקר ומרצה בתחום הסכסוך וערביי ישראל. לשעבר בכיר במשרד הבטחון.

 

ערוץ ToV אקטואליה יהודית ברשתות החברתיות   🇮🇱

עוד באותו נושא
רוצים להתעדכן מיד כשיש חדש?
הצטרפו לניוזלטר:
הרשמה
עדכן אותי
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות

כתבות נוספות

נא בדוק את החיבור שלך לאינטרנט

0
מה אתם חושבים? נשמח שתגיבו.x

תחזית מזג האוויר

אפשר לבחור ערים מסוימות בלחיצה על המיקום

זמני היום