חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

חרבות ברזל: ההצגה של ישראל

המזרחן ד״ר דורון מצא מציג את ישראל כשחקנית שמהלכת בין הטיפות - מראה רצון טוב לגבי עסקת חטופים אבל לא נדחקת לפינה, נענית להכנסת סיוע הומניטרי אבל מאפשרת מחאה ציבורית אקטיבית

שתפו :

מה היה לנו ביממה האחרונה? מנהרה, עכברים, האוזניים של סינואר ודרמה בכוס תה של הדובר.
באופן אישי, אני מעדיף את צה״ל ואת הדובר שלו בעמדה שבה נקט בתחילת המלחמה: פחות פירוטכניקה, פחות סרטים, פחות חשיפות ויותר מעשים.
הסרט של סינואר במנהרה הוא על תקן החביב וממחיש שצה״ל תפס במהלך הלחימה הקשה שלו חומרים מגוונים במנהרות של חמאס אבל לא ברור מה ביקש הדובר להשיג ואת מי ומה שירת המיני מופע.
האם זה לחץ על חמאס? או האם זה מסע שכנוע מול דעת הקהל בישראל? בכל מקרה ולגבי שתי האפשרויות כנראה שהתוצאה מוגבלת. על האוכלוסייה העזתית או על חמאס האפקט כנראה מוגבל, ולגבי דעת הקהל בישראל – לא צריך לשכנע את המשוכנעים.
סקר דעת קהל מעניין שפורסם אתמול בערוץ 14 ממחיש את הצד המואר של המלחמה הנוגע לרף ולסף המשוכנעות הגבוה של הציבור הישראלי לגבי תכליות המקסימום של המלחמה. הסקר בעיקר שופך צוננים על דעת המיעוט ועל הניסיונות של גורמי שוליים ליצר את פוליטיקת המלחמה דרך בחירות ועסקאות חטופים חסרות אחריות.
אפרופו עסקאות שכאלה, אתמול חזרה המשלחת הישראלית מקהיר באפס תוצאות מסבב השיחות שכפו האמריקנים על הצדדים. זה בסדר גמור. ישראל משחקת אותה, כמו שאומרים הילדים. מראה רצון טוב אבל לא מגיעה לפינות שחמאס רוצה לדחוק אותה לשם.
זה נעשה גם בעניין הכנסת הסיוע ההומניטרי שבהקשר שלו ניכר שיתוף פעולה סמוי ולא מוכרז בין עמדת הממשלה שלכאורה נענית לדרישות האמריקניות לבין הציבור שבולם את הכנסת הסיוע בפועל (לפחות חלקו) בסוג של רשות וסמכות או עצימת עין חצי רשמית מצד רשויות השלטון.
בכל הנוגע להליכה בין הטיפות ובתווך שבין הקצוות, הרי שבירושלים יושב גורם שזו המומחיות שלו, והנה הפרדוקס של המלחמה: אירוע שהוגדר דרך תכליות קצה מוחלטות שהדרך לשם עוברת (אולי) באמצעות פרקטיקות של אמצע ודרכים עקלקלות.
כך או אחרת, המשא ומתן בעניין עסקת החטופים צפוי להימשך, בוודאי בהינתן כך שישראל ממשיכה לאותת על היעד הצבאי הבא שלה (רפיח), דבר שדוחף את ארה״ב, מצרים וכל המוטרדים מאפשרות כזו, להגביר את המאמצים המדיניים כדי לייצר עסקה ולמעשה שם הקוד הסמוי שלה הוא: הפוגה ארוכה כשלב ראשון בסיום המלחמה.
הצורך האמריקני הזה אף נעשה קריטי גם בהינתן העמדה שמפגין נסראללה: לאו להסדר מדיני עד לכיבוי האש ברצועת עזה. נסראללה לא ממש השיב בשלילה להצעה הצרפתית אלא לעיתוי הנוכחי שלה ולמעשה הודיע כי שתי החזיתות קשורות האחת לשנייה עד הסוף.
ובקיצור, האירוע הזה שהחל ב-7 אוקטובר עמוס בחוטים ובמערכת של זיקות גומלין שארוגות ואחוזות האחת ברעותה כמו מעין כדור צמר וציר ההתנגדות ואנשי המחנה האידאולוגי של המזרח התיכון פועל בסוג של כלים שלובים ומתואמים.
בהסתכלות כוללת, הציר הזה החזיר את המזרח התיכון שנים רבות לאחור, והחזיר גם את ישראל למקומות שרצתה להשכיח ולשכוח. זה הצד הפחות טוב של האירוע. בצד החיובי יותר, ככל שישראל תמהר להיזכר באותן פינות, כך אולי היא תוכל לבנות את עצמה טוב יותר כדי להתמודד עם מה שהולכת להיות המציאות שתאפיין את השנים הבאות.

ד״ר דורון מצא הוא מזרחן. חוקר ומרצה בתחום הסכסוך וערביי ישראל. לשעבר בכיר במשרד הבטחון.

 

ערוץ ToV אקטואליה יהודית ברשתות החברתיות   🇮🇱

עוד באותו נושא
רוצים להתעדכן מיד כשיש חדש?
הצטרפו לניוזלטר:
הרשמה
עדכן אותי
guest
1 תגובה
הישן ביותר
החדש ביותר המדורג ביותר
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות
פנחס קרנגל
3 חודשים לפני

אצל אלכס מיכאל מסביר: בערב שמחת תורה הגיעה התראה ובהמשך הגיעה התראה חמה מאד. לא נעשה כלום, למעט שליחת צוות מצומצם של השב"כ. להזכיר שראש אמ"ן היה מוטרד רק מהתחממות גלובאלית של כדור הארץ. הם לא עדכנו את הדרג המדיני ואפילו לא העלו כוננות בגבול והתוצאות ידועות. לחיילים היה בונקר אם הציוד הדרוש שכלל מקלעים ורימונים. סגן מפקד האוגדה שהבין שאין זמן התארגנות אמר בקשר: כל אחד הגנה בגזרתכם בהצלחה סוף. ההחלטה של הרמטכ"ל לא להודיע למטה ולמעלה גרמה לחיילים להפתעה. הקרב נערך בבסיסים ולא על הגדר. לפני בוא הטרקטורים, יש יתרון למגן. רצף הכישלונות, לפני ואחרי מראה על כוונה ומכוון ולא טעות בודדת ואקראית. להזכיר שראש אמ"ן היה מוטרד רק מהתחממות גלובאלית של כדור הארץ. יתכן ונתניהו לא עודכן, כי נתניהו היה יכול להחליט על מכה מקדימה והיה הורס להם התכנון. ב-7 באוקטובר המזימה הייתה לאפשר לחמאס הישג קטן שהתגלגל לקטסטרופה כדי לסלק את נתניהו מן השלטון.

כתבות נוספות

נא בדוק את החיבור שלך לאינטרנט

1
0
מה אתם חושבים? נשמח שתגיבו.x

תחזית מזג האוויר

אפשר לבחור ערים מסוימות בלחיצה על המיקום

זמני היום