חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

האם יש לאום יהודי? על מבחן הסולידריות של השואה

על המשמעות של לאום יהודי, האינטרסים של הקהילה היהודית באירופה ובאמריקה, ומדוע היישוב היהודי בישראל לא נחלצה לעזרת היהודים באירופה?

שתפו :

play-rounded-fill

ד"ר משה ברנט, הוגה דעות ופעיל חברתי פוליטי, עוסק בחקר הזהות הישראלית. ישבנו איתו לשוחח על תפיסתו את הלאומיות ולהבין מהי דרכו של הלל קוק, הוגה הדעות בדרכו הוא הולך. "אני עוסק בעיקר בציונות של הרצל וז'בוטינסקי – הציונות המדינית", אומר ברנט. "הלל קוק היה איש אצ"ל, המפקד העליון של האצ"ל היה ז'בוטינסקי. אמנם הלל קוק לא היה רוויזיוניסט, אך הוא וודאי העריץ את ז'בוטינסקי והיה שייך לזרם של הציונות המדינית".

ברנט ניגש לגוף הטענה המפתיעה של הלל קוק אליה הוא שותף. "אין לאום יהודי", הוא מכריז, "היהודים היום הם בני לאומים של מדינות שונות. לאום זה יישוב פוליטי בסך הכל. אני לא אומר שאין עם יהודי, אבל אבל העם היהודי הוא לא ישות פוליטית שיש לו מדינה, ולכן הלאום היהודי לא יכול להיות יהודי".

https://tovnews.co.il/%d7%97%d7%a8%d7%93%d7%99-%d7%90%d7%95-%d7%93%d7%aa%d7%99-%d7%9c%d7%90%d7%95%d7%9e%d7%99-%d7%90%d7%99%d7%a4%d7%94-%d7%94%d7%90%d7%9e%d7%aa/

לטענתו, "המיתוס הזה שישראל מייצגת את העם היהודי בסופו של דבר מובילה לחוסר אחריות. אם ויצמן ובן גוריון היו אחראים לעם היהודי בזמן השואה, למשל, הייתה להם אחריות כלפיי יהדות פולין וכלפיי יהדות ארצות הברית, אבל מה האחריות שלהם כלפי יהודי אמריקה? הרי הם היו נתונים להגנת הממשלה האמריקנית".

ברנט בעקבות הלל קוק מבקר את הפקרת יהודי אירופה בזמן השואה. "הלל קוק היה אומר שמיתוס הסולידריות היהודית הופרך סופית בשואה, מפני ששני המרכזים היהודיים הגדולים ביותר מחוץ לאירופה לא פעלו להצלת היהודים. וכאן אנחנו נכנסים למשבר הזהות הישראלית. ישראל באה מהיהדות אבל היא לא זהה עם היהדות. ברגע שאתה מדבר על אינטרס אחד ליהודי אמריקה ואינטרס אחר ליהודי אירופה – אין מכנה משותף שיגדיר אותם באותו הלאום. יהודי אמריקה שאפו להתערות עם תושבי אמריקה ואילו יהודי אירופה חלמו לעלות לארץ ישראל. את יהודי אירופה ניתן להגדיר בתור הלאום העברי. ויהודי אמריקה שייכים ללאום האמריקאי", הוא אומר.

ערוץ ToV אקטואליה יהודית ברשתות החברתיות   🇮🇱

עוד באותו נושא
רוצים להתעדכן מיד כשיש חדש?
הצטרפו לניוזלטר:
הרשמה
עדכן אותי
guest
1 תגובה
הישן ביותר
החדש ביותר המדורג ביותר
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות
אזרח
אזרח
1 שנה לפני

ככ הרבה שטויות באיצטלה של ניסוחים יפים

כתבות נוספות

נא בדוק את החיבור שלך לאינטרנט

1
0
מה אתם חושבים? נשמח שתגיבו.x

תחזית מזג האוויר

אפשר לבחור ערים מסוימות בלחיצה על המיקום

זמני היום