חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הגזענות בישראל חיה ובועטת? תלוי את מי שואלים

כולנו מכירים בדיחות בין עדתיות, נישואים בין עדות שונות גם הם כבר הפכו עניין שבשיגרה, ועדיין יש הטוענים כי הגזענות בישראל לא הלכה לשום מקום

שתפו :

play-rounded-fill

האם יש עדיין גזענות בישראל? חלקנו חש אותה על בשרו, אחרים לא מבינים על מה מדובר. יעל קאפח-ורשאואר, כתבת בערוץ TOV, עונה תשובה שאינה מסתכמת בכן ולא, אולי כי היא אשכנזייה שנשואה לתימני, ואולי כי המציאות הולכת ומשתנה.

"יש גזענות כי כולנו גזענים אחד כלפיי השני" אומרת יעל. "השאלה איזו גזענות זו. אם פעם היינו אומרים שיש גזענות של אשכנזים כלפי ספרדים, כיום יש גזענות בכל חלקי החברה בישראל". היא מספרת שבחוויית הילדות שלה דווקא פגשה יותר בביטויי גזענות כלפיי אשכנזים. "כילדה גרתי בצפון והייתי בכיתה מיעוט אשכנזי. היו צוחקים על שם המשפחה שלי, על האוכל האשכנזי ואפילו על צבע העור הבהיר שלי", היא אומרת ונזכרת באנקדוטה ספק מצחיקה ספק עצובה, "זה הגיע לרמה שבכיתה ז' הלכתי לים ומרחתי שמן גזר, כדי שאשתזף, כמובן שלא שיניתי את עורי פתאום..".

https://tovnews.co.il/%d7%90%d7%a0%d7%97%d7%a0%d7%95-%d7%97%d7%99%d7%99%d7%91%d7%99%d7%9d-%d7%9c%d7%aa%d7%aa-%d7%9e%d7%a7%d7%95%d7%9d-%d7%9c%d7%9e%d7%a1%d7%95%d7%a8%d7%aa-%d7%94%d7%a1%d7%a4%d7%a8%d7%93%d7%99%d7%aa-%d7%91/

דידי שור, כתבת TOV אף היא, מציגה מציאות אחרת, שהגזענות לוקחת בה חלק גדול ורחב, "כשזה מגיע למציאות העובדות מראות כמה קל יותר לאשכנזים להתקדם. שם משפחה אשכנזי פותח דלתות, במיוחד אם זה בתחום אקדמאי", היא טוענת.

"אני נשואה לתימני. בתי שמינית תמניה, ארבע שמיניות אשכנזייה, ועוד שתי שמיניות ספרדית – אז מה היא?" שואלת יעל כהוכחה לכך שהנושא העדתי כבר לא משחק תפקיד. היא טוענת כי "יש את הממסד, עולם הפרסום, חברות הבנקים שעדיין משתמשים בסטראוטיפים, אבל בסוף לאדם הקטן כשיושבים יחד כל זה לא משנה".

 

ערוץ ToV אקטואליה יהודית ברשתות החברתיות   🇮🇱

עוד באותו נושא
רוצים להתעדכן מיד כשיש חדש?
הצטרפו לניוזלטר:
הרשמה
עדכן אותי
guest
1 תגובה
הישן ביותר
החדש ביותר המדורג ביותר
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות
חגית אש הרשטיק
חגית אש הרשטיק
1 שנה לפני

השיח עצמו פסול, למה אני מתכוונת? נשמע שיש אדונים, יפים, לבנים, אינטליגנטים ואז האחרים פחות וזה עצמו מטפטף מאחורי הראש. השיח יפה מדי, לא כך צריך לדבר, בואו נוריד את הכפפות ונדבר. אשכנזים נשנאו באירופה לא רק בגלל שהצליחו, זה מה שהם מספרים לעצמם, גם בגגל שלא היו ישרים בעניני כספים, גם בגלל שהיו מכים ומרביצים בחצרות החסידים וגם בגלל השד יודע מה כי הם יהודים ובכל העולם התנכלו לעם היהודי, שנאו אותם עד כדי כך שהצורר ימח שמו הלך ארבע דורות אחורה כלומר הם חוו גזענות והביאו אותה לארץ. יהדות ספרד ותימן סובלניות יותר, לא ממהרות לפגוע ולבוז לשני, הן לא צריכות להוריד מישהו כדי להרגיש טוב, אממממה במדינת ישראל נעשו מעשים נלוזים של אפליה שאשכנזים נתנו לעצמם, טיפלו בעצמם והמעיטו והפחיתו מהאחרים ועם השנים זה צבר וצובר תאוצה והיום הרבה מתבטאים בגלוי נגד אשכנזים. כשאמרתי שבעלי אשכנזי אמרו לי: מה לעשות..? השיח צריך להשתנות לא של אדונים ואחרים לכאורה פחות, אלא לאנשים שנוהגים בהתנהגות פושעת, לא ראויה, לא יהודית וכו'. פעם חשתי שהשואה עצם מעצמי והיום לפעמים בא לי להגיד שלהם, לא שלי, מי שגרם לי להתרחק ולהתנתק זה אשכנזים טובים שלא חשים מחוברים לאף אחד אם הוא לא כמוהם. מי ששונא ומתגזען על אחרים שלא יחשוב שיינצל מזה בסוף החרב תתהפך עליו כי הוא המורה הטוב לעניין. המראוינת חפה מגזענות ואנשים כמוה מעלים את רף האחדות ובכך גורמים נחת רוח לה' יתברך שהוא אבי כולם.

כתבות נוספות

נא בדוק את החיבור שלך לאינטרנט

1
0
מה אתם חושבים? נשמח שתגיבו.x

תחזית מזג האוויר

אפשר לבחור ערים מסוימות בלחיצה על המיקום

זמני היום