Search
Close this search box.

"הדמוקרטיה ניצחה" – הלילה בו החלה להצטמצם עילת הסבירות

הצעת חוק יסוד: השפיטה (עילת הסבירות) עברה בכנסת בקריאה ראשונה, ברוב של 64 חברי כנסת. היו אלה שעות מתוחות מאוד במשכן הכנסת

תגיות

שתפו :

נועם מושקוביץ דוברות הכנסת

לקראת הדיון וההצבעה על צמצום עילת הסבירות, מוחים נגד הרפורמה המשפטית התפרעו בכנסת, ניסו להדביק את עצמם לרצפה עד כי סדרנים ואנשי משמר הכנסת הוזעקו למקום והוציאו את המפגינים בכח מהמשכן.

יו"ר הכנסת אמיר אוחנה מסר בתגובה: ״אני מגבה ומשבח את קצין הכנסת, משמר הכנסת וסדרני הכנסת שלא נתנו לכנופיית פורעי החוק לחסום את מליאת הכנסת ופינו אותם במהירות, בנחישות ובמקצועיות. כעת יועברו למשטרת ישראל ולמערכת המשפט להמשך טיפול, שאני מקווה שיהיה נחוש באותה המידה".

לדבריו, "חברי הכנסת שהזמינו את המתפרעים צריכים לעשות חשבון נפש עמוק על הנסיון לשבש את ההליך הדמוקרטי – ולגנות בחומרה את המתקפה על הדמוקרטיה הישראלית".

בהמשך הערב פורסמה הודעה אודות האירוע מאת דוברות הכנסת: "נוכח חומרת האירוע חסר התקדים שאירע הערב בכניסה למליאה וניסיונו המובהק לפגוע בסדר הציבורי ובהליך הדמוקרטי, שבגינו אף הוגשה תלונה למשטרה מטעם משמר הכנסת – קיים קצין הכנסת, בדיקה שממנה עולה כי חברי הכנסת מירב כהן ונאור שירי הם חברי הכנסת שהזמינו את המתפרעים למשכן. בכנסת מדגישים כי הנושא יטופל גם בוועדת האתיקה מכח סמכותה על פי החוק".

הדיון נפתח בדברים של יו"ר ועדת החוקה ח״כ שמחה רוטמן, שהציג את ההצעה: "היא מאוזנת, אחראית ושונה באופן משמעותי ממה שאולי היה צריך לחוקק", טען רוטמן. "עילת הסבירות היא עילה שבמשך הרבה שנים מדינת ישראל הסתדרה בלעדיה, ועדיין במשך שנים אפלות, תאמינו או לא, השמש זרחה כל בוקר".

מספסלי האופוזיציה נשמעו קולות נגד ח"כ רוטמן. חלק מחברי האופוזיציה הוצאו מהדיון על ידי יו״ר הכנסת.

 

 

במליאת הכנסת נרשמו עימותים רבים בין חברי האופוזיציה והקואליציה.

השר המקשר בין הכנסת והממשלה, דודי אמסלם, נשא נאום חריף מאוד. בין היתר, דיבר על המפגין שנפגע בעינו ממכת"זית ואמר: ‏"היה איזה אחד נשרט ליד העין, שלחו אליו את ה-BBC. כל רשתות הטלוויזיה, למה? אחד צפונבון נפצע בעין, חס ושלום איך יכול להיות?"

כנגד ח״כ רם בן ברק אמר השר אמסלם: "אתה המושחת הכי גדול. לקחו את הפרצוף היפה שלך ״למימד החמישי״. אתה והחברים שלך צריכים להחקר מחר בבוקר! ואנחנו עוד נחקור אתכם ואת אלשיך".
באשר ליועמ"שית אמר: ״אין מחאה אפקטיבית בלי הפרעה לסדר הציבורי״ (גלי בהרב מיארה סער)
אתם מבינים את זה? ואתם עוד רציתם להוציא את ״לה פמיליה״ אל מחוץ לחוק…הרי אתם הרבה יותר גרועים באלימות שלכם! כמו במערכון של הגשש החיוור- אתם רוצים לקבוע את השופט, את הכללים, את התוצאה ואת מזג האוויר…
האלימות לא תעזור לכם – לא ניכנע!
אני מתחייב – החוק לצמצום עילת הסבירות יעבור ב-3 קריאות עד לסוף המושב הזה, על אפכם ועל חמתכם".

ח"כ עידן רול עלה לנאום: "מה דודי אמסלם עשה בחיים שלו לעומת האדם הזה לא רק בגלל שהוא טייס. הוא מוכן לעצור את הפרנסה שלו בשביל משהו שהוא מאמין בו. אתם מפחדים מאנשים שעושים משהו לא בשביל ג'ובים, אתם לא יודעים איך להתמודד עם אלפים שמפסידים כסף, זמן, בילויים. אז לא כל עם ישראל אחים, דוד אמסלם לא אח שלי והוא גם בטח לא ציוני".

ח"כ נעמה לזימי עטפה את דוכן הנואמים במליאת הכנסת בדגל ישראל בצבע לבן-ורוד: "ישראל הדמוקרטית תנצח, ישראל הפמיניסטית של שוויון מגדרי תנצח, חברות".

 

שר המשפטים, יריב לוין, עלה לדוכן הכנסת, רגע לפני ההצבעה בקריאה ראשונה:

"הממשלה לא נמצאת מעל החוק. כל פעולה הייתה ותמשיך להיות נתונה לביקורת שיפוטית מליאה. אם הממשלה תקבל  החלטות לא סבירות, העם יחליף אותה. זאת דמוקרטיה".

בהמשך, קרא השר לוין דברים שאמר בעבר יאיר לפיד שתומכים למעשה בצמצום עילת הסבירות ואמר לו: ״תהיה עקבי״.

 ענה לפיד: ״אל תקח שני משפטים ותוציא אותם מהקשרם. נמאס לי מזה. לקחת איזה רבע משפט, אתה מוכן לקבל את דעתי על בית המשפט? אני האורים ותומים שלך?״

השר לוין הסביר שהצעת החוק היא על פי נוסח של השופט סולברג. "האם אימוץ שיטת שופט, זה קץ הדמוקרטיה?" תהה השר לוין.

השאיפה של השר לוין היא ש״מערכת המשפט תהיה של כל אזרחי ישראל ולא רק של צד אחד״.

"לא צריך את בית הנשיא, אני מזמין את ראש האופוזיציה אליי לחדר בתום ההצבעה", הציע השר לוין ללפיד ללא צורך במתווכים או משיכת זמן.

מיד אחרי האישור בקריאה הראשונה, השר לוין ויו"ר ועדת חוקה ומשפט ח״כ שמחה רוטמן צפויים להפגש ולדון בעניין ריכוך נוסח חוק עילת הסבירות, זאת לקראת המשך הדיון בבוקר בוועדת החוקה.

 

יו"ר האופוזיציה, יאיר לפיד, לאחר ההצבעה: ״כמו גנבים בלילה העבירה כעת הממשלה את ביטול עילת הסבירות והוכיחה ששום דבר לא מעניין אותה חוץ מחוקי שחיתות אנטי דמוקרטיים. המאבק לא נגמר. אנחנו לא נוותר לעולם על הערכים של מדינת ישראל. מיליוני ישראלים יצאו מחר לרחובות עם דגל ישראל כדי להגיד: לא נוותר״.

שר האוצר, בצלאל סמוטריץ': "64 תומכים מול 56 מתנגדים לצמצום עילת הסבירות.
הערב הדמוקרטיה ניצחה. מזל טוב ולילה טוב לעם ישראל. ממשיכים בע"ה לקריאה שניה ושלישית".

 

ערוץ ToV אקטואליה יהודית ברשתות החברתיות   🇮🇱

עוד באותו נושא
רוצים להתעדכן מיד כשיש חדש?
הצטרפו לניוזלטר:
הרשמה
עדכן אותי
guest
3 תגובות
הישן ביותר
החדש ביותר המדורג ביותר
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות
צדק חברתי
צדק חברתי
1 שנה לפני

המוגלה של עם ישראל יוצאת החוצה ועומת לשטוף את כל העם.ימח שמכם לעןלם ועד

המלך עופר המשיח
המלך עופר המשיח
1 שנה לפני

86.5 אחוזים ללא תעודת בגרות (נכון לשנת 2021)

חיים מבודדים מהמציאות, מפרקים את המדינה בשיטתיות. אם לא בקדנציה הזו, אז תוך 15-20 שנים. כבר עכשיו, הקואליציה החרדית הראשונה מפטרת נשים וממנה גברים במקומן ומעבירה חוקים פרסונליים "לשם שמיים". אחרי 2000 שנות גלות, תנועת ההשכלה הקימה לעם היהודי מדינה. לעצור הכל לא פוקח לחרדים את העיניים. יש להבהיר שהחלום שלהם לא יכול לבוא על חשבוננו — ויש להם אפשרות להקים מדינת השם עם צבא מתפללי ומשתמטי השם ותקציבים בעזרת השם. אבל כאן זה לא יעבור בשקט או בשלום. או שיחזרו ליהדות — תורה, עבודה, ומעשים טובים למען המולדת — או שיצאו מהכנסת ויקימו מועצת חכמים ומדינה עצמאית. אחרת, גורלם וגורלנו יהיה רע מאוד. ומה משותף להם ולמדינות הכי עניות בעולם? ממוצע של מעל 5 ילדים למשפחה, שחיתות שלטונית (נפוטיזם וקרוביו), ואי יכולת השתכרות עצמאית. אצל החרדים זה בערות ועוני מבחירה — 86.5 אחוזים ללא תעודת בגרות (נכון לשנת 2021).

גיל ט
גיל ט
11 חודשים לפני

חיות ומיארה מסתירות שעובדת של אלשיך רצחה את הזוג כדורי. השב"כ משקר שוואסים אסעיד רצח. השמאל ארור.
https://www.docdroid.net/Arh542G/document

רצחתי את כדורי.jpg

כתבות נוספות

נא בדוק את החיבור שלך לאינטרנט

3
0
מה אתם חושבים? נשמח שתגיבו.x

תחזית מזג האוויר

אפשר לבחור ערים מסוימות בלחיצה על המיקום

זמני היום