חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

בחירות זה הסיוט של הקואליציה, אבל יש שם מי שדווקא חולם על זה | סקירה

רוב מפלגות הקואליציה יודעות שבחירות יכולות לרסק את עתידם הפוליטי, ומוכנות ללכת רחוק למען שלמות הקואליציה

שתפו :

בחירות
פתקי הצבעה. בקואליציה חוששים מאוד שיצטרכו לראות אותם בקרוב. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

הקואליציה – בחירות הן תסריט בלהות, חוץ משחקן אחד שדווקא רוצה בזה

אם האופציות העומדות על הפרק מבחינת האופוזיציה הן בחירה בין טוב לטוב מאוד, אצל הקואליציה המצב הפוך לגמרי. כל סיטואציה שתגרום להפלת הממשלה טרם זמנה מהווה מכה אנושה עבור כמעט כל השחקנים בקואליציה. טוב, אולי למעט שחקן אחד.

נתחיל במפלגה הגדולה בקואליציה, יש עתיד. לאחר שנים רבות בהם יאיר לפיד חלם על המעון בבלפור, לפני כשנה החלום שלו התקדם בצורה משמעותית. לראשונה מאז כניסתו לחיים הפוליטיים, יש תאריך רשמי בו הוא אמור להתחיל לכהן כראש הממשלה; נפילתה של הממשלה תיתן מכה אנושה לחלום הפוליטי שלו. בבחירות עתידיות לפיד לא צפוי לאבד מכוחו הפוליטי, אבל כמובן שהוא לא רוצה להגיע לבחירות בשלב הזה. לפיד מוכן למתוח את החבל עד הקצה במטרה להשאיר את הממשלה שלו בחיים. דוגמא לכך ניתן לראות בחגיגות יום ההולדת לגפני שבהן השתתף לפיד, כשלצידו יושב ח"כ יצחק פינדרוס שרוצה לפוצץ את בית המשפט העליון. גם שיתוף פעולה עם הרשימה הערבית המשותפת הוא דבר לגיטימי מבחינת לפיד שבעבר דווקא שלל בנחרצות אופציה כזאת ("לא אצטרף לגוש עם זועבי'ז"). למרות חלומה של יש עתיד שהממשלה תצליח לשרוד בניגוד לציפיות, מבינים שם שבחירות זאת האופציה הסבירה ביותר שעומדת כרגע על הפרק. במצב כזה ירצו במפלגה לראות ח"כ נוסף מימינה או תקווה חדשה שיהיה זה שיגרום להפלת הממשלה, מה שיביא ליאיר לפיד את כס ראש הממשלה לפחות בתקופת ממשלת המעבר.

יאיר לפיד. חושב שהחלום מתרחק? צילום: יונתן סינדל,פלאש 90

.

דווקא בכחול לבן המצב שונה. מספרים שבזמן שבקואליציה קיבלו בתדהמה את הודעתה של סילמן על פרישתה, היה גורם אחד בממשלה שדווקא מאוד שמח לקבל את הבשורה. בני גנץ שמו. נכון, אמנם גנץ מחזיק בתיק הביטחון שהוא אחד התיקים הבכירים בממשלה, אבל במערכת הפוליטית מבינים שגנץ לא הניח לרגע את חלומו להנהיג את המדינה. בדומה ליאיר לפיד, לגנץ כבר היה תאריך כניסה רשמי למעון ראש הממשלה והוא בלע המון צפרדעים כדי שהממשלה הזאת תקום. גנץ יודע שמבחינת האופוזיציה הוא שותף לגיטימי ביותר, וביהדות התורה לא שוללים שהוא יעמוד בראשות הממשלה כבר בכנסת הנוכחית. אם שואלים את גנץ (למרות שהוא לא יגיד את זה בפה מלא) הוא לא שולל הקמת ממשלה בראשותו בכנסת הנוכחית, אבל גם בחירות שיכולות לשפר את מצבו זה דבר שהוא לא בהכרח חושש ממנו. ח"כ במפלגתו של גנץ שכן צריך לשים לב אליו הוא מיכאל ביטון, המקורב לימין ולכן סימנו אותו באופוזיציה כעריק פוטנציאלי.

בני גנץ. היחיד בממשלה שלא באמת מוטרד. צילום: דוד כהן, פלאש 90

 

ועתה, פונים שמאלה. מאז שנבחרה לראשות מפלגת העבודה, אין ערעור על הישגיה המרשימים של שרת התחבורה מירב מיכאלי. מיכאלי לקחה מפלגה גוססת שהסקרים מיקמו אותה עמוק מתחת לאחוז החסימה, והצליחה להוביל אותה להישג נאה במיוחד של 7 מנדטים. השרה מיכאלי הפכה בבת אחת לחברה בכירה מאוד בממשלה, ובחירות יכולות בתרחיש סביר להחזיר את מפלגת העבודה לספסלים האחוריים של האופוזיציה. מיכאלי בולעת המון צפרדעים למען קיומה של הממשלה הזאת, והיא תעשה הכל כדי שהממשלה תישאר בחיים.

למרות שלרוב המוחלט של המפלגות שמרכיבות את הממשלה יש המון מה להפסיד במקרה של בחירות, מפלגת ימינה היא ככל הנראה המפלגה שהכי חוששת מהליכה לבחירות. בניגוד לכל תחזית פוליטית ריאלית, בנט הצליח להגשים את חלומו והצליח לעמוד בראשות הממשלה עם 6 מנדטים בלבד. למרות הקושי, הממשלה הצליחה לתפקד לא רע במשך 11 החודשים האחרונים. לראשונה מזה מספר שנים עבר תקציב המדינה, ובלשכתו של בנט היו בטוחים שהם ישרדו את התקופה שנותרה לו בראשות הממשלה בצורה שקטה יחסית.

https://tovnews.co.il/%d7%9e%d7%94-%d7%a7%d7%95%d7%a8%d7%94-%d7%91%d7%9e%d7%a4%d7%9c%d7%92%d7%aa-%d7%99%d7%9e%d7%99%d7%a0%d7%94-%d7%94%d7%9e%d7%aa%d7%a4%d7%95%d7%a8%d7%a8%d7%aa/

אך חלומות לחוד ומציאות לחוד: סילמן פרשה והביאה את ממשלתו של בנט לגסיסה פוליטית. ובנט יודע שהוא הולך על חבל דק שבכל רגע דווקא אחד מחברי מפלגתו עלול להיות זה שחותך אותו. ממשלה חלופית בכנסת הנוכחית תהיה מכה אנושה לבנט ומפלגתו, וכל שכן בחירות בהן הוא צפוי לקרוס לחלוטין. בנט עושה כל מה שהוא יכול על מנת לייצב את ממשלתו, אבל מבין שלא יהיה קל להמשיך כך למשך זמן רב. כמו לפיד, גם הוא יעדיף להגיע לבחירות במעמד של ראש הממשלה. לכן, אם בנט יבין שההליכה לבחירות זה דבר שלא ניתן להימנע ממנו, הוא יעדיף שמי שיגרום להפלת הממשלה זה ח"כ מגוש לפיד – מה שיבטיח לבנט חודשים נוספים במשרת ראש הממשלה האהובה עליו כל כך.

רה"מ בנט. בחירות זאת אופציה מאוד רעה מבחינתו. צילום: אוליבר פיטוסי, פלאש 90

 

בהקמת הממשלה הנוכחית הצליחו ליברמן וישראל ביתנו להשיג את המטרה אותה הם סימנו לפני שלוש שנים: הפלת נתניהו וזריקת החרדים מהקואליציה. וכמובן, קבלת תיקים בכירים בממשלה. קריסת הממשלה שעליה עמל ליברמן כל כך הרבה זמן תהיה כישלון עצום מבחינתו. והוא כמו יתר חברי הממשלה להוט להמשיך את חייה של הממשלה. חברות לממשלה אחרת בכנסת הנוכחית לא תהיה רלוונטית עבור ליברמן והחרדים, וגם הליכה לבחירות ככל הנראה לא תטיב עמו. בנוסף, צריך לשים לב לח"כ אלי אבידר שהחליט לפעול באופן עצמאי ואם הוא יראה שהכנסת לא מסוגלת לחוקק חוקים להגבלת נתניהו, הוא ישקול את דרכו מחדש.

אביגוד ליברמן. המהלך שהוביל בשנים האחרונות עלול לרדת לטמיון? צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

 

עוד מפלגה שיש לה רק מה להפסיד במקרה של בחירות היא תקווה חדשה. המפלגה שמורכת ברובה מפליטי הליכוד, הוקמה במטרה להיות מפלגת שלטון, אבל ברגע האמת היא קרסה. בקושי רב צלחה המפלגה את אחוז החסימה בבחירות האחרונות, והסקרים באופן גורף מנבאים להם כישלון חרוץ בבחירות עתידיות. כמובן, כולם במפלגה רוצים להימנע מביזיון שכזה. בעקבות המצב הרע בסקרים, יש דיווחים כי המפלגה תסכים להקמת ממשלה עם הליכוד עוד בכנסת הנוכחית, למרות שהסיטואציה הזאת נראית קלושה על רקע שנאתם העזה לנתניהו. כזכור, יו"ר המפלגה גדעון סער הצהיר שוב ושוב שלא ישב בממשלה תחת נתניהו. בכל אופן, חברי הכנסת של הרשימה יודעים שבחירות יכולות להוביל אותם למדבר הפוליטי ומתוקף כך באופוזיציה ינסו להביא מהם עריק. אתמול דווח כי חברת הכנסת מיכל שיר נפגשה עם מיקי זוהר, מה שיכול להעיד על מגעים שאולי מתקיימים איתה על הצטרפות לליכוד.

 

הממשלה האחרונה בה היו חברים חברי מרצ הייתה אי שם בשנת 99, בממשלת ברק הרעועה. מאז, במפלגה דשדשו באופוזיציה במשך למעלה מעשרים שנה ובדומה למפלגות הערביות לא היו חלק מהמשחק הפוליטי המשמעותי של מדינת ישראל. בדומה לרע"מ, בבחירות האחרונות נוצרה סיטואציה פוליטית נדירה שאותה ניצלו עד תום במרצ כדי לחזור לשולחן הממשלה. למרות שמדובר כביכול באחת מהמפלגות הכי אידיאולוגיות בכנסת ישראל, במקרים רבים במרצ סותמים את האף על מנת להחזיק את הקואליציה בחיים. במרצ עושים המון ויתורים אידיאולוגים שלעולם לא חשבו שהם יוכלו לחיות איתם בשקט כמו בנייה בהתנחלויות וההסכם סביב הישוב אביתר; שלא נדבר על ההמלכה של מנכ"ל מועצת יש"ע בדימוס לראשות הממשלה. במפלגה יודעים שהמצביעים שלהם חלוקים מאוד ביחס לוויתורים שהם עושים, ומבינים שהליכה לבחירות יכולה להחזיר אותם לייבוש ארוך-שנים בספסלי האופוזיציה. במרצ חוששים מאוד מתסריט של בחירות ומוכנים להמשיך לבלוע המון דגים מסריחים על מנת להשאיר את הממשלה בחיים. כמובן, גם בהקמת ממשלה חליפית בכנסת הנוכחית הם לא יהיו רלוונטיים.

https://tovnews.co.il/%D7%9B%D7%A8%D7%A2%D7%9E-%D7%91%D7%99%D7%95%D7%9D-%D7%91%D7%94%D7%99%D7%A8-%D7%94%D7%90%D7%9E%D7%AA-%D7%9E%D7%90%D7%97%D7%95%D7%A8%D7%99-%D7%94%D7%9E%D7%A4%D7%9C%D7%92%D7%94-%D7%A9%D7%9E%D7%A9/

המצב ברע"מ מורכב מאוד. למרות האיומים של חברי הכנסת של מפלגתו, יו"ר המפלגה מנסור עבאס רוצה מאוד שהממשלה תמשיך להתקיים. עבאס הוביל קו חדשני ביותר מצד מפלגה ערבית בכנסת. הוא השיג תקציבי עתק לחברה הערבית ומבין שקריסת הממשלה תהרוס את הרעיון החדש אותו הוא ניסה להציג. בממשלה אלטרנטיבית נראה כי לרע"מ אין מה למכור. בעוד בחירות על רקע הכישלון שלו זה דבר שישחק לטובת הרשימה המשותפת, סיטואציה ממנה ירצו ברע"מ להימנע בכל מחיר. עבאס מאוגף מכל הכיוונים: בחמאס עושים לו קמפיין על הראש, בתנועה האסלאמית מאוד לא אוהבים את "הפגיעה באל-אקצא" וגם ברשימה המשותפת יושבים לו על העורף. ביום שני פורסם סקר דרמטי בערוץ 13. מהסקר עולה שלראשונה זה תקופה ארוכה ברע"מ לא עוברים את אחוז החסימה במקרה של בחירות, מה שיוסיף עוד סיבות לעבאס לא להפיל את הממשלה. אבל לצערו של מנסור עבאס, הוא לא מקבל את ההחלטות באופן בלעדי במפלגתו. אתמול התכנסה במשך שעות מועצת א-שורא וחברי רע"מ על מנת לדון על המשך חברותם בקואליציה. הבוקר היו צריכים ברע"מ לכנס מסיבת עיתונאים בה היו אמורים למסור את החלטתם, אבל בעקבות מותה של עיתונאית אל גז'ירה הם ביטלו את מסיבת העיתונאים. האירוע בו נהרגה העיתונאית מגיע בעיתוי רע מאוד במפלגת רע"מ, והביקורת החריפה עליהם ברחוב הערבי תלך ותגבר.

מנסור עבאס
עבאס. בחירות יורידו אותו מתחת לאחוז החסימה? צילום: פלאש 90

 

בפוליטיקה כמו בפוליטיקה יש הפתעות בלי סוף. בכל מפלגות הקשת הפוליטית יודעים שיהיה קשה מאוד לשרוד במצב השברירי הזה הרבה זמן. אבל מה שבטוח, מעכשיו מה שיוביל את כל מפלגות הבית זה האינטרס הפוליטי הצר, וכל מפלגה תדחוף למקום בו יהיה לה רווח פוליטי.

ערוץ ToV אקטואליה יהודית ברשתות החברתיות   🇮🇱

עוד באותו נושא
רוצים להתעדכן מיד כשיש חדש?
הצטרפו לניוזלטר:
הרשמה
עדכן אותי
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות

כתבות נוספות

אולי יעניין אותך...
רוצים להתעדכן מיד כשיש חדש?
הצטרפו לניוזלטר:

נא בדוק את החיבור שלך לאינטרנט

0
מה אתם חושבים? נשמח שתגיבו.x

תחזית מזג האוויר

אפשר לבחור ערים מסוימות בלחיצה על המיקום

זמני היום