[fvplayer id="61"]
הרב בנימין טבדי, ראש בית המדרש "לשמה" להכשרת רבנים, מספר על ספרו החדש "פרק בהלכות ציבור" שראה אור בתקופה המורכבת שעברה עלינו בשנתיים האחרונות, הקורונה.
איך הגעת לכתוב את הספר?
"נתבקשתי על ידי בני בן השמונה עשרה לומר מהי הסיבה שיש לנו התייחסות שונה בין התנועה הציונית שאנו תומכים בה למרות שהתערבו בה כוחות חילוניים ואפילו פורצי גדר ואילו לתנועת הרפורמים אנחנו מתייחסים אחרת. לא מתייחסים אליהם כאל 'אחים' ומנסים להזיז אותם מהכותל וכל מיני אמירות שנשמעות מאוד קשות. עניתי לו שיש שורה אחת בה הרב קוק מתייחס אליהם בצורה הגותית ואמרתי לו שאכתוב מאמר ואסביר לו את זה. עבר הזמן ואז הוא אמר לי שגם חבריו רוצים לשמוע, בסוף נמצא הזמן וכתבתי למעשה ביאור לכל המאמר עם כמובן אותה שורה", מספר הרב טבדי.
https://tovnews.co.il/%d7%9b%d7%9a-%d7%94%d7%95%d7%a4%d7%9b%d7%99%d7%9d-%d7%90%d7%aa-%d7%a8%d7%91%d7%a0%d7%99-%d7%94%d7%a7%d7%94%d7%99%d7%9c%d7%95%d7%aa-%d7%9c%d7%9e%d7%a0%d7%94%d7%99%d7%92%d7%99-%d7%a6%d7%99%d7%91%d7%95/
הספר נכתב בארבעה ימים בלבד. "התכנסו הרבה עניינים ביחד", נזכר הרב טבדי: "המשפחה הייתה חולת קורונה ואני הייתי היחיד שלא נדבקתי אז נכנסתי דרך פתח לחדרון קטן כזה. מלבד הזמן בו ישנתי בבית הייתי במרבית היום בחוץ. במקביל לכך ביטלתי את כל השיעורים במהלך השבוע כי הואיל וכל המשפחה חולה אז לא ירצו לקחת את הסיכון שאדביק אותם. כך נולד הביאור".
הוא מספר על הגותו ההיסטורית של המקור ממנו שאב השראה לספרו: "נכתב קונטרס בשם 'משפט צדק' בו המתנגדים של הרב גלזנר מאוד ביזו אותו, השפילו אותו ובעצם הוציאו אותו מחוץ לכלל ישראל. הם אמרו שהוא אפיקורס כי הוא נותן יד לאפיקורסים שבונים את ארץ ישראל. הוא שלח את הקונטרס הזה לרב קוק ואמר לו 'תראה הרב אני רוצה שתתערב ותגיד מה דעתך על העניין', כמובן כמקובל לימים ההם הוא לא שלח את זה רק לרב קוק".
https://tovnews.co.il/%d7%94%d7%90%d7%9d-%d7%94%d7%94%d7%9c%d7%9b%d7%94-%d7%9e%d7%a7%d7%a8%d7%91%d7%aa-%d7%90%d7%95%d7%aa%d7%a0%d7%95-%d7%9c%d7%94-%d7%99%d7%aa%d7%91%d7%a8%d7%9a-%d7%90%d7%95-%d7%a9%d7%9c%d7%a4%d7%a2/
הרב טבדי ממשיך: "כך יצא קונטרס נגד שנקרא 'ישיב משפט' להגנתו של הרב גלזנר. הוא כתב מאמר שמטרתו לא הייתה לברר מי צודק אלא איך עושים מחלוקת וכיצד היא לא הופכת לשלילית? מצד שני מהו פסק הלכה שנקרא פורץ גדר? ותוך כדי הוא מבאר דברים ביחס לכפירה, ציונות וכבוד תלמידי חכמים".
הספר רלוונטי לימינו? "אני חושב שהשאלות שהיו אז נוגעות גם להיום. בוודאי שאלות שנוגעות למחלוקות בין רבנים, איזו התנסחות לגיטימית ואיזו לא? ממה צריך להיזהר? ומהם הדגשים האמיתיים שנקראים עיקרי האמונה שעליהם יש להיאבק בכל הכוח ומה המרחב בו כן ניתן לקבל דעות שונות?"
הרב טבדי הוא רב קהילה ברעננה והוא מספר כיצד נתן לבני קהילתו, אנשים שלא מורגלים ללשונו של הרב קוק, לקרוא לפני ההדפסה. הם אמרו לו שזה פתח להם פתח לתורתו של הרב קוק, בפרט שמדובר בעניינים נגלים בשונה מדברים נסתרים, עליהם רגיל לדבר הרב קוק.
https://tovnews.co.il/%d7%aa%d7%95%d7%a8%d7%94-%d7%aa%d7%95%d7%a8%d7%94-%d7%95%d7%a2%d7%95%d7%93-%d7%aa%d7%95%d7%a8%d7%94/
הרב ממשיך ומשתף במסקנה חשובה: "מחלוקות בין תלמידי חכמים צריכות להיות ביניהם בלבד ולא בין עסקנים. החטא שהרב קוק מדבר עליו במשפט צדק הוא שזה לא הגיע אל תלמידי חכמים, מדובר בכל מיני עסקנים שרחשו מתחת לפני הקרקע והוציאו הדברים מהקשרם. באופן מהותי הייתי אומר שהרב קוק עמד פה על יסוד אמונה מאוד גדול שהדברים נבחנים בהיבט ההיסטורי".
כיצד בוחנים את הדברים? יש מדד לכך?
"בכדי לדעת מה זו אמונה ומה זו כפירה אני אצטרך לחכות כמה שנים ולראות רק במבט לאחור. כשרואים תופעות היסטוריות בכל היסודות של אמונת ישראל, עם ישראל, ארץ ישראל ותורת ישראל יש ריקבון, התבוללות, הפניית עורף לארץ ישראל, עזיבת רוב מצוות התורה, אלו אלמנטים שגם אם בסוף מישהו יגיד שהוא רוצה ומאמין, זה מה שנוצר, משפטם להיאבד".