חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

פרשת שופטים – אחדות העם והצבא

מיהם אותם חיילים שמקבלים "פטור" ממלחמה מסוימת ואיך זה שומר על אחדות העם והצבא?

בסוף פרשת שופטים, התורה מתארת את קריאת הכהן, רגע לפני מלחמה ומי מקבל פטור מאותה מלחמה.

כִּי תֵצֵא לַמִּלְחָמָה עַל אֹיְבֶיךָ וְרָאִיתָ סוּס וָרֶכֶב עַם רַב מִמְּךָ לֹא תִירָא מֵהֶם כִּי יְהוָה אֱלֹהֶיךָ עִמָּךְ הַמַּעַלְךָ מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם:

הגמרא במסכת סוטה מבהירה באיזו מלחמה מדובר. "אמר רבי יהודה, במה דברים אמורים, במלחמת מצוה; אבל במלחמת חובה, הכל יוצאים, אפילו חתן מחדרו וכלה מחופתה".

רק במלחמת רשות יהיה אפשר לבצע סינון ולתת הקלות לחיילים. אבל במלחמת חובה, כולם מתייצבים ללא אף תירוץ. אפילו לוקחים חתן מהחופה לצורך המלחמה.

סיפור דומה היה בשנת 2009 עם קצין הצנחנים, אהרן קרוב שבשבוע בו התחתן, יצא למבצע "עופרת יצוקה". הוא נפצע אנושות ולאחר שיקום ממושך חזר ללכת והיה לפלא ולנס רפואי!

בחזרה לפרשה.

הכהן נותן פטור לארבע קבוצות. מי שהתחתן ונמצא עדיין בשנה הראשונה לחתונה. מי שבנה בית ועדיין לא חנך אותו. מי שנטע כרם ולא "חיללו". כל אלה חוזרים משטח הכינוס בחזרה הביתה. לבסוף מגיעה הקבוצה הרביעית.

וְיָסְפוּ הַשֹּׁטְרִים לְדַבֵּר אֶל הָעָם וְאָמְרוּ מִי הָאִישׁ הַיָּרֵא וְרַךְ הַלֵּבָב יֵלֵךְ וְיָשֹׁב לְבֵיתוֹ וְלֹא יִמַּס אֶת לְבַב אֶחָיו כִּלְבָבוֹ:

מי שמפחד, מקבל פטור מלצאת למלחמת הרשות, שמא יגרום לאחרים לפחד. זאת אומרת, יש חשש שייפגע בלכידות הצבא ולכן עדיף שיחזור הביתה.

התורה הקדושה, מבהירה פרט חשוב נוסף.

וְהָיָה כְּכַלֹּת הַשֹּׁטְרִים לְדַבֵּר אֶל הָעָם וּפָקְדוּ שָׂרֵי צְבָאוֹת בְּרֹאשׁ הָעָם:

רק כאשר הכהן מכריז על אותן 4 קבוצות שמקבלות פטור, רק אז מי שנמנה על אחת מאותן קבוצות, חוזר הביתה. אם למשל היו 1000 חיילים בשטח הכינוס ויש 50 חיילים מכל קבוצה שמקבלים פטור. כל אותם 200 חיילים, משוחררים ביחד כקבוצה אחת. כל זאת נועד כדי לא לפגוע בכשירות המבצעית גם בעתיד.

אותם 800 חיילים שיוצאים למלחמה, לא יודעים מהי סיבת הפטור הספציפית של כל אחד מאותם חיילים שחוזרים הביתה.

יכול להיות חייל שדווקא במלחמה הזאת, הוא קצת חושש. אבל למלחמה הבאה הוא כבר ייצא, כי לא "סימנו" אותו כ"פחדן". אחרים יכולים לפרש את חזרתו הביתה כאחד שיש לו כרם ולכן חוזר ולא בגלל שהוא מפחד.

כך התורה הקדושה שומרת על הצבא מאוחד ומלוכד, תוך התחשבות בצרכי הפרט.

פרט מעניין נוסף מתאר רש"י הקדוש בתחילת הקטע.

"כי תצא למלחמה" – סמך הכתוב יציאת מלחמה לכאן… לומר לך אם עשית משפט צדק אתה מובטח שאם תצא למלחמה אתה מנצח".

זאת אומרת, שמירה על מערכת משפט הוגנת וצודקת היא ערובה לניצחון במלחמה.

 

 

ערוץ Tov אקטואליה יהודית ברשתות החברתיות   🇮🇱

עוד באותו נושא
רוצים להתעדכן מיד כשיש חדש?
הצטרפו לניוזלטר:
הרשמה
עדכן אותי
guest
0 תגובות
הישן ביותר
החדש ביותר המדורג ביותר
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות

כתבות נוספות

0
מה אתם חושבים? נשמח שתגיבו.x

תחזית מזג האוויר

אפשר לבחור ערים מסוימות בלחיצה על המיקום

זמני היום