חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

בלעדי! ד"ר בקשי מפורום קהלת: "פסילת חוק יסוד? אסור לאפשר מהפכה חוקתית נוספת"

ד"ר אביעד בקשי מפורום קהלת מזהיר בראיון בלעדי שאנחנו הולכים לקראת מהפכה חוקתית שניה שבמסגרתה השופטים לוקחים לעצמם, ללא סמכות, את המילה האחרונה ואת ההכרעה לגבי פניה של המדינה

שתפו :

לקראת חודשים של הכרעות דרמטיות בבג"ץ – הרפורמה המשפטית וסוגיות כהונתו של בנימין נתניהו כראש ממשלה צפויות להגיע לפתחו של בית המשפט העליון, בשבתו כבג"ץ. אזרחי המדינה יתכן שלא מודעים לכך באופן מלא, אבל הדיון בחוקי היסוד והתבטאויות השופטים במהלך הדיונים שבחלקם כבר התקיימו, הם בעצם מהפכה חוקתית שניה שתיקח את ההכרעה הסופית מהעם הריבון באמצעות נבחריו אל בית המשפט העליון. 

ראש המחלקה המשפטית בפורום קהלת, ד"ר אביעד בקשי, מסביר את המהלך ואת הסתירות בגישה של בית המשפט העליון.

כדוגמה הוא מציג את נושא עילת הסבירות: "עילת הסבירות היא חוק יסוד שהיא הנורמה העליונה במדינה. בכל מערכת משפט יש מערכת נורמות כשיש נורמה נמוכה שסותרת נורמה גבוהה ממנה, הנורמה העליונה תגבר, והנמוכה יותר תתבטל. אם לדוגמא יש החלטת ממשלה שעומדת בסתירה לחוק כלשהו, במצב כזה תפקידו של בית המשפט לפרש את המצב המשפטי ולקבוע האם החוק גובר".

יגאל מלכה
רוטמן נתניהו ולוין. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

 

 

 

 

 

 

 

לדברי בקשי השופטים לוקחים את שאריות הריבונות מהעם אל עצמם: "יש ויכוח האם יש בישראל חוקה ובית המשפט קבע ויש פסיקה על כך, שחוקי היסוד הם החוקה. האם בית המשפט העליון יכול להיות מעל ההכרעה העליונה ביותר של העם הריבון באמצעות נבחריו? אם אנחנו משיבים בחיוב זה אומר שהריבונות לא נמצאת אצל העם אלא בבית המשפט".

בקשי מודה שהתנגד גם למהפכה החוקתית הראשונה אבל שם לפחות המילה האחרונה נשארה אצל נבחרי הציבור: "אני מאלה שחושבים המהפכה החוקתית הייתה לא נכונה ושגתה הכנסת שלא הגיבה אז. מכאן ועד להשלים עם מהפכה חוקתית שנייה וטוטאלית, הדרך ארוכה. כאשר בית המשפט קבע שחוקי היסוד גוברים על חוקים רגילים, הוא השאיר לזכות הכנסת את זכות המילה האחרונה. אהרון ברק חזר ואמר שאם המהפכה החוקתית לא מוצאת חן בעיניכם, אתם יכולים לשנות את חוקי היסוד. בשלב הנוכחי כשמבקשים שבית המשפט יהיה עליון על חוקי היסוד המשמעות היא שלא יוותר בידי הכנסת שום כלי שבו היא יכולה להגיב לפסיקה והריבונות תעבור מהכנסת לבית המשפט".

האם טעתה הכנסת כשחוקקה את חוק הנבצרות?
איך מונעים שינוי תדיר ומשחק בחקיקת חוקי היסוד?
צפו בראיון המלא באולפן ערוץ
TOV

להרשמה לסמינר TOV בסוכות:

https://bit.ly/RamonTov

ערוץ ToV אקטואליה יהודית ברשתות החברתיות   🇮🇱

עוד באותו נושא
רוצים להתעדכן מיד כשיש חדש?
הצטרפו לניוזלטר:
הרשמה
עדכן אותי
guest
1 תגובה
הישן ביותר
החדש ביותר המדורג ביותר
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות
ישראלי המאמין שהטוב ינצח
ישראלי המאמין שהטוב ינצח
7 חודשים לפני

מי אתה אדון בקשי ? באת להרוס אתה וכל הפורום ההזוי שלכם, כל סה בניצוחם של קבלני הביצוע לוין ורוטמן

כתבות נוספות

נא בדוק את החיבור שלך לאינטרנט

1
0
מה אתם חושבים? נשמח שתגיבו.x

תחזית מזג האוויר

אפשר לבחור ערים מסוימות בלחיצה על המיקום

זמני היום