חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הנשיא הרצוג קורא לעצור את חקיקת הרפורמה המשפטית

בנאום שנשא הערב הנשיא הרצוג עלתה קריאה להדברות בין מציעי הרפורמה המשפטית לבין המתנגדים לה וכן הוצעו העקרונות על פיהם, לדעתו, יש לחוקק את הרפורמה

שתפו :

פלאש 90

"אזרחי ישראל, אנחנו בעיצומם של ימים הרי גורל עבור עמנו ומדינתנו, אני הולך להגיד דברים נוקבים. בשבועות האחרונים פעלתי בכל כוחי כדי להגיע להסכמות. שני הצדדים צריכים להבין שאם צד אחד ינצח, לא משנה איזה צד, כולנו נפסיד, מדינת ישראל תפסיד.

מיליונים מבקשים ממני דבר אחד – לא לצעוד לתהום. אנחנו כבר מזמן לא בויכוח פוליטי, אלא על סף קריסה פוליטית וחברתית. לכן אני מסרב לעמוד מנגד. אני מתחנן בפני כולם – האיומים מבחוץ גדולים דיים. אלימות אחד כלפי השני היא קו אדום שאסור לעצור בשום אופן. אנחנו בוחרים בשותפות.

אני מרגיש, כולנו מרגישים, שאנו רגע לפני התנגשות, ואפילו התנגשות אלימה. חבית הנפץ לפני פיצוץ, אנחנו על סף פגיעה איש באחיו.

יש מספר הנחות יסוד שצריך להתייחס אליהם ביחס לרפורמה – בית העם הוא הכנסת, גם ביחס בין הרשויות זה הריבון. לממשלה שנבחרת על ידי הכנסת יש זכות להחיל מדיניות, מערכת היחסים נשענת על איזונים ובלמים. שינויים יכולים להיות מהלך לגיטימי. רפורמה היא בסיס לשינוי מבורך לצמיחה. אסור לאף רשות להיות מקובעת. הרשות השופטת יכולה להיות בית לריבוי הדעות בחברה הישראלית. העובדה שאין מספיק ייצוג בבית המשפט העליון לשופטים מזרחיים מטרידה אותי שנים רבות.

הרפורמה המוצעת לא צצה יש מאין, היא תוצאה של מחנה שהרגיש שנחצו גבולות לאורך השנים, היא תוצר של כאב ותסכול עמוק שהגיע לשיא בהתנתקות. הכאב של אחינו אמיתי, ולהתעלם ממנו זאת טעות גדולה. האחריות להקשיב ולחוש את הכאבים של כלל חלקי העם, שבאים לידי ביטוי בחששות ובחרדות, מוטלת בראש ובראשונה במי שאוחזים במוסדות השלטון בעת הזאת.

מכלול חלקי הרפורמה מעלים חשש עמוד ליסודותיה הדמוקרטיים של מדינת ישראל. יש כאן מיליוני אזרחים, שלצד יהדות התפוצות ואוהבי ישראל גדולים בעולם כולו, רואים ברפורמה איום ממשי על הדמוקרטיה הישראלית. הם חוששים שהרפורמה במתכונתה הנוכחית מוחקת את כל האיזונים והבלמים, והם חוששים שלא יהיה מי שיגן על האזרח מכח השלטון. פגשתי בשבועות האחרונים מנהיגים מכל שדרות העם, מנהיגי ציבור, רבנים אנשי קהילה ואקדמיה ופעילים חברתיים. כאלה שתומכים ברפורמה באופן מוחלט וכאלה שמתנגדים לה נחרצות. מהשיחות האלה אני קובע בוודאות – אפשר להגיע להסכמה רחבה שתשים את אזרחי ישראל מעל לכל ויכוח. כן, זה אפשרי.

מערכת המשפט הישראלית היא תפארת מדינתנו, ביהמ"ש ושופטינו שומרים עלינו נגד פשיעה והתקפות מבחוץ על חיילי צהל, וגם נגד דורסנות כלפי זכויות האזרח. אנחנו מדינת חוק, ועלינו להודות על כך לרשות השופטת העצמאית והבלתי תלויה שלנו".

הנשיא ביקש שלא להביא את החוק להצבעה בקריאה ראשונה, ברגע של התנצחות ומחלוקות שאיננה לשם שמיים, ולשקול את העקרונות אותם הוא מציע לפני הקריאה הראשונה:

1. חוק יסוד החקיקה – יסדיר חוקים רגילים וחוקי יסוד ואת היחסים בין הרשויות.

2. העומס במערכת המשפט – ממשלת ישראל בתיאום עם נשיאת העליון צריכה לייצר רפורמה שתטפל בנושא הזה.

3. אמון במערכת המשפט – הממשלה תאשר תכנית שתסייע למערכת המשפט להתגבר על עינויי הדין.

4. שינוי הרכב הועדה לבחירת שופטים כך שיאפשר איזון בין הרשויות השונות בלי רוב לאף אחד מהצדדים.

5. הגבלת עילת הסבירות – להמשיך את המצב הקיים ולפיו רק חוסר סבירות קיצוני יחשב לחוסר סבירות.

"העקרונות הללו הם ראשית דבר ולא אחריתו. אני פונה לנציגי רשויות השלטון בבקשה מעומק ליבי בבקשה לעצור את מחול השדים – פנו להדברות, הנמיכו את החומות, בנו את הגשרים. אפשר להגיע להסכם תוך זמן קצר על בסיס העקרונות הללו".

מחר מתוכננת שביתה נגד הרפורמה המשפטית בה יקחו חלק ציבורים רבים מענפים שונים במשק הישראלי: רופאים, אנשי היי טק, עורכי דין, מסעדנים ועוד. ההסתדרות אינה חלק מהשביתה. עובדי מדינה ומורים שירצו לשבות – לא יקבלו שכר. סטודנטים שירצו לשבות יזכו למועד חליפי לבחינות.
בצהריים ימסרו הודעה משותפת ראשי סיעות האופוזציה, זאת לאחר שהדיונים בועדת חוק, חוקה ומשפט ימשיכו להתקיים החל מהבוקר.
יו״ר הועדה, ח"כ שמחה רוטמן, מתכוון להעביר את הצעת חוק יסוד השפיטה בקריאה ראשונה בועדה. על פי ההצעה, ישונה הרכב הועדה למינוי שופטים כך שיהיה רוב של חמישה חברי קואליציה מתוך תשעה, ובית המשפט לא יוכל להתערב בחקיקת חוקי יסוד.
מחר אף יתחיל בועדה דיון על הצעת החוק שלפיה בית המשפט יהיה מנוע מלהתערב בחקיקת חוקים רגילים – דרך פסקת התגברות ברוב של 61 חברי כנסת.

ערוץ ToV אקטואליה יהודית ברשתות החברתיות   🇮🇱

עוד באותו נושא
רוצים להתעדכן מיד כשיש חדש?
הצטרפו לניוזלטר:
הרשמה
עדכן אותי
guest
3 תגובות
הישן ביותר
החדש ביותר המדורג ביותר
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות
זיקרי
זיקרי
1 שנה לפני

מה לגבי הנחיה לעצור הפגנות ושביתות ?

כתבות נוספות

אולי יעניין אותך...
רוצים להתעדכן מיד כשיש חדש?
הצטרפו לניוזלטר:

נא בדוק את החיבור שלך לאינטרנט

3
0
מה אתם חושבים? נשמח שתגיבו.x

תחזית מזג האוויר

אפשר לבחור ערים מסוימות בלחיצה על המיקום

זמני היום