חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

פרופ' דן שיפטן:"המאבק הוא בין פוליטיקאים בחליפות לפוליטיקאים בגלימות"

פרופ' דן שיפטן, ראש המרכז לבט"ל באוניברסיטת חיפה, במבט אחר על הרפורמה המשפטית. הוא מזכיר כי לאורך תולדות המדינה תמיד הצד שלא בשלטון טוען שהממשלה מאיימת על הדמוקרטיה

שתפו :

מיכאל גלעדי, פלאש 90

פרופ' דן שיפטן מבקש להסתכל על המאבק המתנהל במדינה בימים אלה בפרספקטיבה רחבה יותר כדי לבחון את השאלה האם קיימת באמת סכנה לדמוקרטיה.

השאלה המכרעת במערכת האנושית בכלל ובפוליטית בפרט היא למי יש יותר כוח, כשכל אחד רוצה לעצב את המציאות לפי השקפת עולמו. שיפטן מדגיש כי זהו מאבק לגיטימי אך פוליטי לחלוטין – גם מצד בית המשפט.
הבעיה היא שכל המשתתפים בו – המערכת הפוליטית, המשפטית וגם התקשורת איבדו את אמון הציבור. מדובר, לדבריו, בתופעה כלל עולמית המתרחשת כתוצאה משחיקת הריסונים והעלאת השיח הרדיקלי החושפות לציבור כי מדובר במאבק כוחני.

באשר למצב הנוכחי בישראל, אומר שיפטן, הסיבה למאבק החריף בין הממשלה לבית המשפט היא משום שהאחרון ניכס לעצמו בכוחניות מאז שנות ה90' סמכויות רבות – חלקן שלא כצדק. אלא שכדי לרסן את הכוח העודף הזה, הממשלה נוהגת כעת גם בדורסנות ובמהירות. אך על אף החשש מקץ הדמוקרטיה, מבהיר שיפטן שלא רק שהמאבק אינו חורג ממסגרת הדמוקרטיה, אלא אף משקף אותה באמצעות הכלים שמשתמשים בו.

פרופ' שיפטן סבור שאנו עומדים בפני מפנה פוליטי משמעותי – שבו הבריתות בין הימין לחרדים ובין השמאל לערבים כבר אינן מתפקדות. הזרם המרכזי של הפוליטיקה הערבית עבר רדיקליזציה ודורש מהיהודים התאבדות לאומית. לכן הוא אינו בעל ברית שיכול לאפשר למרכז-שמאל לחזור לשלטון.
מכאן שכנראה תהיה בעתיד קואליציה המורכבת מהזרם המרכזי בימין ומהזרם המרכזי בשמאל ללא הכוחות הרדיקליים.
אך היא תגיע כנראה לאחר שנים סוערות של מאבק קשה.

כיצד יש להכריע את המאבק לדעת פרופ' שיפטן?

צפו בראיון המלא

ד"ר רן ברץ: "הממשלה צריכה להסביר כל מהלך לפני שמתבצע"

 

 

Emuna Frid
Author: Emuna Frid

כותבת

ערוץ ToV אקטואליה יהודית ברשתות החברתיות   🇮🇱

עוד באותו נושא
רוצים להתעדכן מיד כשיש חדש?
הצטרפו לניוזלטר:
הרשמה
עדכן אותי
guest
2 תגובות
הישן ביותר
החדש ביותר המדורג ביותר
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות
עמי ש
עמי ש
1 שנה לפני

המערכת המשפטית עדיין אמונה על רוב מכריע של הציבור כמו כן היא הפחות נגועה בפוליטיקה מכל השאר ולכן הפרדת הרשויות חייבת להמשך. שומחים על השכל הישר היושרה המשפטית והמשך הפרדת הרשויות.

כתבות נוספות

נא בדוק את החיבור שלך לאינטרנט

2
0
מה אתם חושבים? נשמח שתגיבו.x

תחזית מזג האוויר

אפשר לבחור ערים מסוימות בלחיצה על המיקום

זמני היום