חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

איראן – לא מה שחשבתם

חיים תומר, בכיר מוסד לשעבר, בהסתכלות רחבה ומפתיעה על הנושא האיראני, תוך שהוא מזכיר לא לזלזל לעולם באויב. צפו בשיחתו עם אלעזר שטורם

שתפו :

Photo by Tomer Neuberg/Flash90

כיצד מדינה אחת – איראן – מעצבת את כל המציאות הביטחונית ואף המדינית של ישראל?

חיים תומר מבהיר שמדובר במדינה אסטרטגית ועוצמתית בלי קשר לישראל: היא בעלת שטח הגדול ממרבית מדינות אירופה, שוכנת בצומת מרכזי, יש בה 90 מיליון איש, והיא מוקפת בשכנים עם אינטרסים משותפים.

למרות שאיראן נחשבת כחלק מהמזרח התיכון, היא איננה מוגדרת כערבית, אלא כ"ארית". כמו כן, היא מובילה בלימודי המתמטיקה, ומשמשת כבירת האסלאם השיעי – שמקדש טכנולוגיה.

עובדה שלא כולם יודעים, היא שאיראן הייתה רפובליקה חילונית, והכריזה על עצמה כאסלמאית רק ב-1979. המהפך הזה בודד את איראן והחליש אותה, אך בשנים שלאחר מכן היא עלתה מחדש בהתמדה, ומגיעה לשיאה בימים אלה. רוסיה וסין הן שתי שותפות אסטרטגיות שלה, בעוד שהשפעת ארה"ב במזרח התיכון נחלשת.

מהן בכל זאת נקודות החולשה האיראניות?

ההכנסה היחידה שלה היא מאספקת אנרגיה, שמקורותיה מרוכזים בשטח מסוים – מה שהופך אותה לפגיעה. שנית, מדובר במדינת מיעוטים, כשיותר מ50% מתושביה אינם מעוניינים בשלטון הנוכחי. "השלטון האיראני יודע שהעם שלו לא סובל אותו, ולכן מחזיק אותו בכח".

עוד מתייחס תומר לפצצת הגרעין, ומבהיר כי "האיראנים פועלים להפקתה, אך טרם השלימו את כל הדרוש כדי שתהיה מוכנה". הוא מוסיף: "אני נוטה לחשוב שאפשרות שיגור הפצצה לעבר ישראל היא תסריט קץ הימים".

בסיום הראיון מתייחס תומר להתקרבות האחרונה בין סעודיה לאיראן, כיצד ישראל תושפע מכך?

צפו בראיון המלא

 

 

 

מדוע החמאס לא לוקח חלק בסבב הלחימה?

 

ערוץ ToV אקטואליה יהודית ברשתות החברתיות   🇮🇱

עוד באותו נושא
רוצים להתעדכן מיד כשיש חדש?
הצטרפו לניוזלטר:
הרשמה
עדכן אותי
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות

כתבות נוספות

נא בדוק את החיבור שלך לאינטרנט

0
מה אתם חושבים? נשמח שתגיבו.x

תחזית מזג האוויר

אפשר לבחור ערים מסוימות בלחיצה על המיקום

זמני היום