חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

"ישראל ככל הנראה תשלם מחיר מול רוסיה"

מה האינטרסים בין איראן, רוסיה וחיזבאללה? פרופ' מאיר ליטבק עושה סדר בסודוקו המזרח התיכון

שתפו :

מדינות רבות, ויחד איתן גם אינטרסים רבים מעורבים במאבק בין רוסיה לאוקראינה. פרופ' מאיר ליטבק מומחה לתרבות האיסלאם באוניברסיטת תל אביב, מנסה להסביר על קצה המזלג את היחסים בין המעצמות והמדינות ובתוכן כמובן, גם ישראל.

"המזרח התיכון נמצא בלב ליבו של משבר עמוק וסערה פוליטית. יש פה סכסוך בין ארבע מערכות שונות שכל אחת משפיע על המערכות: מאבק בין המעצמות הגלובליות, מאבק בין מעצמות אזוריות כמו סעודיה, איראן וטורקיה על הגמוניה אזורית, מאבק אידיאולוגי בין ארגונים רדיקליים סונים ג'יהדיסטיים וסלאפים מצד אחד, וארגונים שיעיים מצד שני, ועל זה אפשר להוסיף מאבק רביעי בין קהילות על כוח פוליטי ומשאבים פוליטיים. כל אחת מארבע המערכות הללו מושפעת ומשפיעה אחת על השניה ואנחנו ביחד איתם".

 

הקשר בין איראן לסוריה הוא עמוק יותר ממה שנדמה."איראן שואפת להגיע למעמד של הנהגה אזורית", מסביר ליטבק, "היא רואה את עצמה כמעצמה ולכן היא ראויה  בעיני עצמה להנהגה. האויב הראשי שלה הוא ארה"ב ולכן האויב של אויבי, רוסיה, הוא ידידי.  רוסיה ואיראן הם גם שכנות ויש להן גם שיתוף אינטרסים: איבה לארה"ב, איבה לאיסלאם הסלאפי הרדיקאלי שפוטין נלחם בהם בצ'צ'ניה, יש להם אינטרסים משותפים בתחום הנפט והגז ששניהם שואפים שהמחירים יהיו יקרים יותר".
בנוסף, הקרבה הגאוגרפית משחק גם היא תפקיד: "רוסיה מגדירה את אזור סוריה כאזור קרוב אליה כי זה מרחק יחסית קרוב. איראן גם בונה נוכחות צבאית בסוריה שישראל מנסה לבלום במסגרת המב"מ (מערכה בין מלחמות). האיראנים מגדירים שקו ההגנה האסטרטגי שלהם הוא מזרח הים התיכון, כלומר מבחינת איראן האזור שלנו הוא קו ההגנה שלהם. מבחינתם, אנחנו באזור מרחב ההשפעה שלהם והם שכנים שלנו".
ביחס לאיראן פרופ' ליטבק, אומר כי "אני לא מאמין שאיראן מעוניינת לתקוף את ישראל. אומנם, מבחינה אידאולוגית היא אויב נחרץ של ישראל. איראן מאמינה שישראל צריכה להיעלם מהמפה. אבל יש להם דברים יותר חשובים כרגע. תפקידם של האיראנים בעיניהם לעזור לאחרים לעשות את העבודה בשבילם. כמו שהגדיר את זה יפה עיתונאי סעודי 'האיראנים מוכנים להילחם עד טיפת דמו האחרונה של הערבי האחרון'. בנוסף, איראן במצב כלכלי לא טוב ולא רוצה מלחמות כרגע".
גם בנוגע לחיזבאללה, משוכנע פרופ' ליטבק כי הארגון לא מתכוון להילחם עם ישראל בזמן הקרוב: "חיזבאללה הוא אויב נחרץ של ישראל אבל הייעוד האסטרטגי שלו הוא לשמש הרתעה מול ישראל כדי שלא תתקוף את איראן, כלומר לא לבזבז טילים יקרים ואנרגיה על מלחמות מיותרות בישראל. שנית, המצב בלבנון כרגע הוא קטסטרופלי. הציבור הלבנוני לא ייתן גיבוי לחיזבאללה להילחם בישראל כולל לא השיעים. חיזבאללה יודעת כמו ישראל, שאם תפרוץ בינינו מלחמה היא תהיה הרסנית לשני הצדדים וחיזבאללה לא רוצה להירשם בהיסטוריה כמחרב לבנון".
תמונת נסראללה ברחובות עזה. צילום: Ahmad Khateib /Flash 90

למרות שהוא מסכים ההימצאות של ישראל בין רוסיה לארה"ב ובחירת הקו שלא בוחר צד באופן מובהק הוא נכון, הוא משוכנע כי ישראל תשלם על כך מחיר מידיו של פוטין: "ישראל בדילמה מאוד קשה משום שהיא מדינה קטנה. אנחנו תלויים תלות מוחלטת טוטאלית בארה"ב: הם ספק הנשק, הם התומך הבינלאומי היחיד שיש לנו ובלעדיהם היינו מוחרמים ומוקעים בכל העולם. מצד שני, רוסיה היא שכנה שלנו והיא בעייתית ואנחנו גם צריכים אותם כדי שתעצום עין כשאנחנו פועלים נגד האיראנים.אני חושש שלא נוכל להמשיך בקו הזה. ישראל ככל הנראה תשלם מחיר מול רוסיה במקרה הזה. פוטין לא יעבור על זה בשתיקה. צריך לזכור שרוסיה לא הייתה, היא לא היום ולא תהיה ידיד של ישראל אף פעם. הוא רוצה שכולם יהיו חלשים ותלויים בו, ולכן נוח לו שישראל תוקפת את איראן, אבל הוא לא ידיד של ישראל".

עם זאת הוא אומר בסיום הראיון ביחס בין ישראל למדינות ערב: "צריך לזכור שמעולם לא היה מצבנו טוב יותר מול העולם הערבי. רוב שליטי ערב מבינים שישראל היא לא הבעיה שלהם".

ערוץ ToV אקטואליה יהודית ברשתות החברתיות   🇮🇱

עוד באותו נושא
רוצים להתעדכן מיד כשיש חדש?
הצטרפו לניוזלטר:
הרשמה
עדכן אותי
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות

כתבות נוספות

נא בדוק את החיבור שלך לאינטרנט

0
מה אתם חושבים? נשמח שתגיבו.x

תחזית מזג האוויר

אפשר לבחור ערים מסוימות בלחיצה על המיקום

זמני היום