חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

אלימות משטרתית: בלי אחריות פיקודית שום דבר לא ישתנה

משטרת ישראל צריכה ללמוד ממשטרות אחרות בעולם איך מונעים אלימות שוטרים; וזה מתחיל מהפיקוד הבכיר

שתפו :

המחלקה לחקירות שוטרים הגישה לבית משפט השלום בירושלים כתב אישום נגד קצין הבילוש שי עזרא אליהו ושוטר הבילוש יותם גרגיר, בגין תקיפת אזרח בחודש ינואר האחרון בשכונת גאולה בירושלים. בנוסף, קצין הבילוש הואשם אף בעבירה של שיבוש הליכי משפט וזאת בגין כתיבת דו"ח פעולה כוזב. עמית מחקר במכון הישראלי לדמוקרטיה, ד"ר גיא לוריא משוכנע שהסיפור הזה הוא רק קצה הקרחון של בעיה עמוקה שלא מטופלת בצורה נאותה במשטרת ישראל.

לוריא: "המעצר של שני השוטרים האלו מספק, אבל המקרה הזה או קצה קצהו של תופעה רחבה יותר. הרבה פעמים הבעיה הזו לא יכולה להיפתר על ידי הגשת כתבי אישום במח"ש. לפעמים צריך לטפל בדברים האלה באופן משמעתי ולפעמים צריך להסיק מסקנות  בצורה אחרת. לדוגמה, המקרה של אהוביה סנדק ז"ל. התיק נגד השוטרים נסגר על ידי היועמ"ש לממשלה, ואני לא מדבר כרגע על המחלוקות ברמה הראייתית אם היה צריך להגיש כתב אישום או לא. בכל מקרה ברור שהייתה צריכה להיות הסקת מסקנות על ידי המשטרה כדי למנוע מקרים כאלה בעתיד".

לוריא מציג פעולות שנעשות במשטרות אחרות בעולם שמנסות למפות את הבעיה ולהתריע על קיומה לפני שהיא מגיעה לארועים אלימים: "צריך לחשוב חוץ מכתב האישום שהוגש השבוע, איך למנוע בעתיד את זה שיהיו שוטרים שיפעלו במשטרה בניגוד לנהלים או בניגוד לחוק, וצריך לחשוב איך מונעים את זה מראש. חלק מהדרכים שעושים את זה בכל מיני משטרות בעולם זה למשל מערכות גילוי מוקדמות. מערכות שמנסות למצוא שוטרים מועדים, כאלו שיש להם הרבה תלונות ולאתר אותם מראש לפני שהם יוצרים את התקלות הגדולות. אצלנו בישראל אין את זה מכיון שיש לנו את מח"ש שמגישה כתבי אישום ברף הגבוה, ויש את המשטרה שאמונה על יתר הדברים כמו בעיות יותר קלות או בעיות משמעת. אבל אין אף גורם מתכלל שבודק ברמה הכללית ומנסה לגבש איזה מאגר, תפיסה כוללת של מניעת הדברים".

אלימות משטרתית. צילום: קובי גדעון/פלאש90

שקיפות בטיפול בתלונות היא אחת מהשיטות שנהוגות באנגליה, אותה מביא ד"ר לוריא כדוגמה: "באנגליה עשו רפורמה משמעותית שניסתה ליצור אחריות כוללת על התנהלות מול תלונות, ויש הרבה יותר שקיפות לגבי הטיפול בתלונות האלו. למשל, כמה זמן לוקח לטפל בתלונה ברמה של ימים ושבועות. בישראל זה יכול לקחת עד שלושה חדשים שתלונה עוברת ממח"ש למקום אחר וגם את זה אני אוכל לדעת רק אם ניסיתי לברר. אנחנו נמצאים במקום לא טוב מבחינת שקיפות הנתונים ואיך הגורמים מטפלים בזה. זה שאנחנו במקום פחות גרוע ממשטרות כמו בארה"ב שעדיין הטיפול בעבירות שוטרים בהם נמצא בתוך המשטרה עצמה. לא מקל על הבעיות שלנו".

ד"ר לוריא טוען כי כתב אישום במח"ש ושימוש בכלי הפלילי לא תמיד יספיק והפיקוד הבכיר במשטרה צריכים לקחת אחריות על העניין ולשדר את זה לשטח: הרבה פעמים, החריגות האלה החמורות מאוד מהנהלים, כמו שוטר שמתעמר סתם כך ומבקש ממנו סתם רישיונות, או מעליב אותו, זה לא תמיד מגיע לרף הפלילי אלא צריך אחריות פיקודית חזקה ונחושה מצד המשטרה כדי לטפל בדברים האלה. לפעמים אנחנו נטפלים למח"ש, לפעמים בצדק כי יש שם המון כשלים,  אבל צריך לזכור שבלי אחריות פיקודית של המשטרה על מה שנעשה בתוכה, על חוסר סבלנות של שוטרים שחורגים בנהלים, זה לא יעבוד".

ערוץ ToV אקטואליה יהודית ברשתות החברתיות   🇮🇱

עוד באותו נושא
רוצים להתעדכן מיד כשיש חדש?
הצטרפו לניוזלטר:
הרשמה
עדכן אותי
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות

כתבות נוספות

נא בדוק את החיבור שלך לאינטרנט

0
מה אתם חושבים? נשמח שתגיבו.x

תחזית מזג האוויר

אפשר לבחור ערים מסוימות בלחיצה על המיקום

זמני היום