רון בן ישי מציג תמונה מורכבת וקודרת של המציאות הישראלית, תוך הבחנה חדה בין ההישגים הצבאיים הטקטיים לבין המצב האסטרטגי הרחב. לטענתו, למרות הצלחות מסוימות בשדה הקרב, מדינת ישראל חוותה תבוסה אסטרטגית משמעותית. תבוסה זו באה לידי ביטוי בראש ובראשונה בבידוד הבינלאומי החמור שבו נמצאת המדינה, מצב המגביל את חופש הפעולה שלה ואת הלגיטימציה שלה להגן על עצמה בכוחות עצמה.
בן ישי מדגיש כי ישראל הפכה לתלויה באופן כמעט מוחלט בארצות הברית, וליתר דיוק בהחלטותיו של הנשיא האמריקני. תלות זו אינה רק מגבלה מעשית אלא גם מצב משפיל שבו ישראל אינה נתפסת כצד עצמאי ומשפיע בזירה. עם זאת, המרכיב החמור ביותר בעיניו הוא הפגיעה העמוקה בחוסן הלאומי. הוא מצביע על חוסר אמון בסיסי של לפחות מחצית מהציבור בהנהגה המדינית ובעומד בראשה.
השבר בין העם לממשלה מתבטא בתחושות קשות של הפקרה, במיוחד בקרב תושבי הצפון. לסיכום, הניתוח של בן ישי מציב סימן שאלה גדול מעל היכולת של ישראל לשמר את ריבונותה וביטחונה לטווח ארוך ללא שיקום האמון הפנימי והחזרת הלגיטימציה הבינלאומית. בין ישי מדגיש כי עוצמה צבאית לבדה אינה מספיקה כאשר היסודות האסטרטגיים והחברתיים של המדינה מתערערים.

















